Η αποθέωση του Ηρακλή μετά τους 12 άθλους. Το αγγείο – θησαυρός που αποτυπώνει τη χαμένη τεχνική με την οποία οι αρχαίοι έβαφαν τα γλυπτά.
Ένας τεχνίτης με τον βοηθό του διακοσμεί ένα μαρμάρινο άγαλμα του Ηρακλή. Την σκηνή παρακολουθεί ο Δίας, που είναι ο πατέρας του Ηρακλή, μία Νίκη και στο δεξιό άκρο ο ίδιος ο αποθεωμένος Ηρακλής, που βλέπει τον στολισμό του αγάλματός του. Στην πίσω όψη απεικονίζεται η Αθηνά, προστάτιδα του Ηρακλή, να συνομιλεί καθισμένη με έναν από τους Διόσκουρους, παρουσία του Ερμή, του Πάνα και ενός Έρωτα που παίζει με πτηνό.
Αυτή είναι η διακόσμηση ενός σπουδαίου και ξεχωριστού αγγείου που είχε εκτεθεί στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο για τον εορτασμό των 150 χρόνων από την θεμελίωσή του. Πρόκειται για έναν θησαυρό που ταξίδεψε και στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης και αποτυπώνει μια χαμένη σήμερα τεχνική για την διακόσμηση μαρμάρινων γλυπτών με την μέθοδο της εγκαυστικής.
Η εγκαυστική τεχνική στηρίζεται στη χρήση θερμασμένου κεριού στο οποίο έχει προστεθεί χρωστική ουσία. Πρόκειται για έναν ερυθρόμορφο απουλικό κρατήρα, ύψους 51,5 εκ. και χρονολόγησης γύρω στο 360 – 350 π. Χ. Ο κρατήρας έχει εκτεθεί από τις 9 Μαΐου έως τις 30 Σεπτεμβρίου σε αίθουσα του Εθνικού Αρχαιολογικού και αποστέλλεται ως αντιδάνειο για τη συμμετοχή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου στην έκθεση «Pergamon and the Hellenistic Kingdoms of the Ancient World» («Η Πέργαμος και τα ελληνιστικά βασίλεια του αρχαίου κόσμου»), που πραγματοποιεί από τις 18 Απριλίου έως 10 Ιουλίου στην Αμερική.
Στην εμπρόσθια όψη απεικονίζεται μια μοναδική παράσταση της, χαμένης σήμερα, τεχνικής διακόσμησης μαρμάρινων γλυπτών με την τεχνική της εγκαυστικής. Ενας τεχνίτης με τον βοηθό του διακοσμεί ένα άγαλμα του Ηρακλή. Η τεχνική στηρίζεται στη χρήση θερμασμένου κεριού στο οποίο έχει προστεθεί χρωστική ουσία....
Η Κόρη Φρασίκλεια με χρωματική απόδοση
Το αγγείο θα μπορεί να συσχετιστεί με άλλα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που σώζουν ακόμη ίχνη του αρχικού χρωματισμού τους, ιδίως γλυπτά, όπως για παράδειγμα η Φρασίκλεια ή ο δίσκος του ιατρού Αινείου, ενώ λόγω της εγκαυστικής τεχνικής, η οποία επέζησε μέχρι την ύστερη αρχαιότητα, θα σημανθούν επίσης τα πορτραίτα του Φαγιούμ που υπάρχουν στο ελληνικό Μουσείο και τα οποία έχουν ιστορηθεί με τη συγκεκριμένη τεχνική.
Η προβολή του θέματος του κρατήρα, δηλαδή της Αποθέωσης του Ηρακλή, ενός θνητού που μετά από τους δώδεκα Άθλους έγινε τελικά δεκτός ως θνητός-αθάνατος από τους Ολύμπιους θεούς, προγραμματίστηκε να συνδυαστεί με τις επετειακές δράσεις του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου για τα 150 χρόνια από την θεμελίωσή του. Στο πλαίσιο αυτό θα πραγματοποιήθηκαν πιθανότατα και θεματικοί συσχετισμοί με παραστάσεις του Ηρακλή στην κεραμική, τη χαλκοτεχνία και τη γλυπτική, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Ηρακλή του τύπου Farnese από το ναυάγιο των Αντικυθήρων, στο Αίθριο του Μουσείου....ΠΗΓΗ: /www.mixanitouxronou.gr/
ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ
ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΚΛΙΚ ΕΠΑΝΩ ΤΗΣ