Στον οίκο του Λονδίνου CHRISTIE'S ...Αρχαία Αφροδίτη ύποπτης προέλευσης
Κορμός θεάς με χιτώνα, ρωμαϊκό αντίγραφο ελληνιστικού έργου που πιθανόν να παριστάνει την Αφροδίτη |
Ακόμα ένα αρχαίο άγαλμα που έχει περάσει από τα χέρια και τις αποθήκες του καταδικασμένου για αρχαιοκαπηλία Ρόμπιν Σάιμς εντόπισε ο αρχαιολόγος Χρήστος Τσιρογιάννης σε κατάλογο δημοπρασίας του οίκου Christie's. Πρόκειται για κορμό θεάς με χιτώνα, ρωμαϊκό αντίγραφο ελληνιστικού έργου και δεν αποκλείεται να παριστάνει την Αφροδίτη.
Ο δρ Τσιρογιάννης, ο οποίος εργάζεται ως ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, ενημέρωσε
την Ιντερπόλ και την Αστυνομία της Νέας Υόρκης. Όπως σημείωσε, έχει ταυτίσει το συγκεκριμένο αρχαίο, με αριθμό καταλόγου 92, από το κατασχεμένο αρχείο του Ρόμπιν Σάιμς. Ενα αρχείο, ας συμπληρώσουμε, που περιλαμβάνει πολλές αρχαιότητες ελληνικής προέλευσης και ελληνικού ενδιαφέροντος.
Ο δημοπρατικός οίκος δεν έχει περιλάβει, σύμφωνα με τον κ. Τσιρογιάννη, τη συλλογή Σάιμς στην ιστορία προέλευσης του αγάλματος. Στον κατάλογο αναφέρεται πως αποτελεί «αντικείμενο διακεκριμένης ιδιωτικής συλλογής. Προέλευση: η γκαλερί Perpitch στο Παρίσι. Αποκτήθηκε από τον τωρινό ιδιοκτήτη από την ανωτέρω, πριν από το 1991».
Η τιμή εκκίνησης έχει οριστεί στα 100-150 χιλιάδες δολάρια.
«Καθώς πάνω από το 93% των αρχαιοτήτων που πούλησε ο Σάιμς ήταν παράνομες, θα ήταν χρήσιμο να ερευνηθεί η πλήρης ιστορία συλλογής και η πραγματική προέλευση του αρχαίου, ειδικά πριν από το 1991», καταλήγει η επιστολή. Επισυνάπτεται η φωτογραφία από το αρχείο του αρχαιοκάπηλου, το οποίο έχει κατασχεθεί πριν από χρόνια.
Θα έχει ενδιαφέρον τι θα απαντήσουν οι Christie’s.
Σύμφωνα με τον κατάλογο, το έργο αποτελεί εξαιρετικό παράδειγμα ενός στυλ που σήμερα θα το λέγαμε «wet» και πρωτοεμφανίστηκε στην ελληνική γλυπτική περί τα τέλη του 5ου αι. π.Χ. ενώ συνεχίστηκε έως τη ρωμαϊκή εποχή. Το αποτέλεσμα που δίνει αυτό το στυλ, με τον χιτώνα της θεάς να είναι τόσο ανάγλυφος ώστε το κορμί της να μοιάζει γυμνό, είναι εξαιρετικά αισθησιακό.
Με τον ίδιο τρόπο παρουσιαζόταν η Νίκη (ας δούμε τη Νίκη της Σαμοθράκης στο Λούβρο) η Ιρις και η Ηβη.
Αγγελική Κώττη/www.ethnos.gr/
ΑΝΑΝΕΩΣΗ 24 ΟΚΤ 2016
ΤΕΛΙΚΑ .........
ΒΓΗΚΕ ΕΚΤΟΣ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑΣ
Ο οίκος Christie’s απέσυρε την Αφροδίτη
Με τους διεθνείς οίκους δημοπρασιών αρχαιοτήτων, και ειδικά με τον οίκο Christie’s, τα βάζει η Ευρωπαϊκή Ενωση Αρχαιολόγων.
Με αφορμή ακόμα μια ταύτιση αρχαίου που είχε προβληματική προέλευση, η Ενωση διαμαρτύρεται για την πρακτική που ακολουθούν ως προς τις εντάξεις αρχαιοτήτων στους καταλόγους δημοπρασιών και τονίζει πως πρέπει να υπάρξουν αλλαγές.
Το αρχαίο στο οποίο αναφέρονται είναι ένας μαρμάρινος κορμός θεάς, πιθανώς Αφροδίτης, ρωμαϊκό αντίγραφο ελληνικού αγάλματος, το οποίο, όπως το «Εθνος» έχει ήδη γράψει, ταυτίστηκε από τον ερευνητή Χρήστο Τσιρογιάννη ως μία από τις αρχαιότητες που έχουν περάσει από τα χέρια του Ρόμπιν Σάιμς. Ο οίκος το απέσυρε από τη δημοπρασία που πρόκειται να γίνει αύριο Τρίτη στη Νέα Υόρκη, και ανακοινώνει το γεγονός στον ηλεκτρονικό κατάλογο, χωρίς σχόλια. Οπως παρατήρησε ο δρ Τσιρογιάννης, το 93% από όσα έχουν περάσει από τις αποθήκες του συγκεκριμένου αρχαιοπώλη έχουν αμφισβητούμενη προέλευση, αποτελούν δηλαδή προϊόντα λαθρανασκαφών ή/και παράνομων εξαγωγών.
Το ζήτημα για την Ελλάδα είναι αν θα κάνει τις δέουσες ενέργειες ώστε να το ζητήσει.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση Αρχαιολόγων αναφέρει στην αυστηρή ανακοίνωσή της πως κάθε χρόνο ο Χρ. Τσιρογιάννης εντοπίζει αρχαιότητες που απεικονίζονται σε κατασχεμένα αρχεία, να προσφέρονται για πώληση από έναν, δύο ή τρεις κορυφαίους οίκους δημοπρασιών. Ειδικά στην περίπτωση των Christie’s, σημειώνει η Ενωση, σχεδόν σε κάθε δημοπρασία αρχαιοτήτων εντοπίζεται αρχαιότητα που έχει περάσει από τον Μπεκίνα, τον Μέντιτσι ή/και τους Σάιμς-Μιχαηλίδη. Αρκετές από αυτές έχουν επαναπατριστεί στην Ιταλία ή στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.
Ακόμη και μετά από όλες αυτές τις αποκαλύψεις, οι οίκοι δημοπρασιών συνεχίζουν να παρουσιάζουν το μεγαλύτερο μέρος των προς δημοπράτηση αντικειμένων χωρίς πλήρες ιστορικό προέλευσης. Απλώς? αφαιρούν τα ονόματα γνωστών αρχαιοκαπήλων από τις καταχωρίσεις τους, όπως καταγγέλλει η Ενωση. Οι οίκοι ισχυρίζονται ότι ασκούν τη «δέουσα επιμέλεια», αλλά η Ενωση αντιτείνει πως, μετά από τόσες αποκαλύψεις, κατασχέσεις και επιτροπές, αυτή η «δέουσα επιμέλεια» αποδεικνύεται τουλάχιστον προβληματική.
Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος του προβλήματος, αναφέρουμε πως μέχρι σήμερα 733 αντικείμενα που κατείχαν οι Σάιμς-Μιχαηλίδης έχουν εντοπισθεί σε δημοπρασίες, μουσεία, πινακοθήκες και ιδιωτικές συλλογές.
Το άγαλμα θεάς της ρωμαΙκής περιόδου , πιθανόν της Αφροδίτης, αποσύρθηκε από τη δημοπρασία του οίκου Christie’s |
Τι θα μπορούσε να γίνει; Καθώς για ευνόητους λόγους δεν είναι δυνατή η δημοσίευση στοιχείων από τα αρχεία με κλεμμένες αρχαιότητες που έχουν κατασχεθεί, θα αρκούσε μια επαφή κάθε οίκου με τις ιταλικές αρχές δίωξης αρχαιοκαπηλίας.
Ομως δεν το κάνουν, προκειμένου να μην αποκαλυφθεί η ταυτότητα πελατών που κατέχουν τέτοια αντικείμενα, ακόμα και χωρίς να γνωρίζουν ότι είναι προβληματικά. Κανένας συλλέκτης ή αρχαιοπώλης δεν θα ήθελε να ακουστεί το όνομά του αρνητικά στην αγορά.
Η επιτροπή για το παράνομο εμπόριο των Πολιτιστικών Αγαθών της Ενωσης «αποδοκιμάζει ιδιαίτερα αυτές τις πωλήσεις, προτρέπει κάθε οίκο δημοπρασιών να ελέγξει με ακρίβεια την προέλευση των αντικειμένων προς πώληση, και να αρνείται αντικείμενα με αμφίβολη προέλευση».
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΩΤΤΗ