Κατεστραμμένη επιγραφή: Διάταγμα της Αθηναϊκής Συνέλευσης σχετικά με τη διαχείριση της Ακρόπολης (που χρονολογείται 485/4 π.Χ.). IG I3 4Β. |
Αποκατάσταση αρχαίου κειμένου, μια σπουδαία μελέτη της περίπτωσης για την αρχαία ελληνική επιγραφή
Έλληνας και Κύπριος οι βασικοί συντελεστές
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και της DeepMind Technologies, μιας εταιρίας τεχνητής νοημοσύνης (AI) με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, που ανήκει στην Alphabet Inc. - ένα πολυχώρο γνωστό ως μητρική εταιρεία της Google - δημιούργησαν το "Pythia", ένα σύστημα αποκατάστασης αρχαίου κειμένου που ξεπερνά τους εμπειρογνώμονες μαντεύοντας το χαμένο κείμενο από μερικώς κατεστραμμένες αρχαίες επιγραφές. Αυτό που λειτουργεί τώρα αφορά τις Ελληνικές επιγραφές που είναι και οι περισσότερες και μάλλον οι σπουδαιότερες
Το πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα, το πρώτο του είδους του, γεμίζει τους χαρακτήρες που λείπουν ή ακόμα και ολόκληρες λέξεις, κάνοντας εναλλακτικές προτάσεις. Μπορεί έτσι να γίνει ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για τους ειδικούς που προσπαθούν να διαβάσουν και να επαναφέρουν τις αρχαίες επιγραφές, δεκάδες από τα οποία ανακαλύπτονται κάθε χρόνο για να προστεθούν στην υπάρχουσα τάξη αρκετών χιλιάδων.
- Το πέρασμα του χρόνου δεν ήταν «ευγενικό» σε πολλές από αυτές τις επιγραφές, οι οποίες έχουν είτε καταστραφεί εν μέρει είτε το υλικό που έχουν γραφτεί διαβρώθηκε. Η αποκρυπτογράφηση τους δεν είναι εύκολη και απαιτεί υπομονή, γνώση, σύγκριση με άλλα κείμενα και πολύ καλή διαίσθηση.
Οι ερευνητές, ένας Έλληνας, Γιάννης Ασσάλε, είναι μεταξύ αυτών που εκπαίδευσαν την Πυθία να προβλέψει τι λείπει από τα γράμματα λέξεων χρησιμοποιώντας βαθιά νευρωνικά (Neural ) δίκτυα. (Τα νευρωνικά δίκτυα είναι σύνολα αλγορίθμων, διαμορφωμένα κατά τον ανθρώπινο εγκέφαλο, που εκπαιδεύονται για να αναγνωρίζουν τα πρότυπα). Η Πυθία έμαθε να αναγνωρίζει τέτοια μοτίβα σε περίπου 35.000 επιγραφές που κυμαίνονται από το 7ο αι. π.Χ. έως τον 5ο αιώνα μ.Χ. (1.500 έως 2.700 ετών) που περιέχουν πάνω από 3 εκατομμύρια λέξεις.
- Όταν παρουσιάζεται μια ελλιπής επιγραφή, η Πυθία διατυπώνει μέχρι 20 υποθέσεις, δηλαδή προτείνει έως και 20 διαφορετικά γράμματα ή λέξεις, αφήνοντας στους εμπειρογνώμονες να κάνουν την τελική επιλογή.
Σε μια δοκιμασία του συστήματος, τόσο οι Πυθία όσο και οι εμπειρογνώμονες των επιγραφών ή οι «επιγραφιστές» (στην πραγματικότητα, οι φοιτητές διδάκτορες στην Οξφόρδη), είχαν επιφορτιστεί με την "πλήρωση των κενών" σε 2.949 επιγραφές. Η Πυθία είχε ποσοστό σφάλματος κατά 30,1%, σε σύγκριση με το 57,3% των ανθρωπίνων εμπειρογνωμόνων. Επιπλέον, ενώ οι εμπειρογνώμονες χρειάστηκαν δύο ώρες για να αποκρυπτογραφήσουν 50 επιγραφές, η Πυθία χρειάστηκε λίγα δευτερόλεπτα...!
Οι δημιουργοί
Ο Demis Hassabis, γιος Ελληνοκύπριου και γνωστός ως προγραμματιστής βιντεοπαιχνιδιών και ο ίδιος είναι παίκτης παγκόσμιας κλάσης, ήταν ένας από τους τρεις συνιδρυτές της DeepMind Technologies το 2010, μαζί με τον Shane Legg και Mustafa Suleyman και είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας. Το DeepMind έγινε θυγατρική της Google το 2014 και έχει ερευνητικά κέντρα στον Καναδά, τη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
©ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ