Το σώμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου υποβλήθηκε σε ταρίχευση; Σύμφωνα με διάφορες γραπτές μαρτυρίες, ο τάφος βρίσκεται σταθερά στην Αλεξάνδρεια. Οι αρχαίοι συγγραφείς παρέχουν λεπτομερείς περιγραφές και σύγχρονες αναφορές μιας μεγάλης πομπής το 321 π.Χ., που μετέφερε το ταριχευμένο σώμα του Αλεξάνδρου από τη Βαβυλώνα, όπου απεβίωσε το 323 π.Χ..
Οι αναφορές περιγράφουν ότι ο νεκρός Αλέξανδρος τοποθετήθηκε σε μια χρυσή λάρνακα, που μεταφέρθηκε από μια χρυσή άμαξα που σύρονταν από 100 άλογα. Οι προετοιμασίες για την ταφή, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας ταρίχευσης και της κατασκευής του μαυσωλείου όπου τελικά ενταφιάστηκε, φέρεται να διήρκεσαν σχεδόν δύο χρόνια.
Πολλοί αρχαίοι συγγραφείς επιβεβαιώνουν τη θέση της ταφής του Αλεξάνδρου σε ένα μαυσωλείο που αναφέρεται ως “Soma” ή “Sima”, ανάμεσα στους βασιλικούς τάφους. Ο Στράβων σημειώνει στα Γεωγραφικά ότι οι τάφοι των βασιλέων και του Αλεξάνδρου βρίσκονται σε αυτό το μέρος. Ο Αρριανός και ο Δίων Κάσσιος συμφωνούν επίσης με αυτή την τοποθέτηση.
Υπάρχουν λεπτομερείς αναφορές επιφανών προσωπικοτήτων που επισκέπτονται τον τάφο του Αλεξάνδρου στην Αλεξάνδρεια. Ο Δίων Κάσσιος αναφέρει ότι ο Ιούλιος Καίσαρας, ο Σεπτίμιος Σεβήρος και ο Καρακάλλας επισκέφθηκαν τον τάφο. Ιδιαίτερα τονίζεται η συναισθηματική επίσκεψη του Ιουλίου Καίσαρα, όπου παρέμεινε σιωπηλός και έσπασε ένα κομμάτι από τη μύτη του Αλεξάνδρου όταν άγγιξε τον τέλεια διατηρημένο νεκρό. Ο Καίσαρας Αύγουστος υπέβαλε επίσης τα σέβη του στον τάφο μετά τη νίκη του στο Άκτιο το 31 π.Χ.
Τα ίχνη του μαυσωλείου αρχίζουν να σβήνουν στα τέλη του 3ου αιώνα μ.Χ. Μια έκθεση του Πατριάρχη Γεωργίου το 361 μ.Χ. υποδηλώνει ότι το μαυσωλείο ήταν άθικτο. Ωστόσο, ένας καταστροφικός σεισμός και ένα τσουνάμι το 365 μ.Χ. πιστεύεται ότι κατέστρεψαν το μαυσωλείο. Προς το τέλος του αιώνα, υπάρχουν αντικρουόμενες αναφορές σχετικά με την παρουσία του σώματος του Αλεξάνδρου. Η απώλεια του τάφου και του σώματος υπογραμμίζεται σε μια δήλωση του Ιωάννη Χρυσοστόμου στην Κορινθίους, που υποδηλώνει την εξαφάνιση του τάφου του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Στα τέλη του 4ου αιώνα μ.Χ., ένα σκοτεινό κεφάλαιο στην ιστορία της πόλης συνδέεται με τον Αλέξανδρο. Η επίθεση υπό την ηγεσία των χριστιανών υπό τον Πατριάρχη Θεόφιλο είχε ως αποτέλεσμα την καταστροφή της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, του Σεραπείου και του Μουσείου, μαζί με το περίφημο “μαυσωλείο” που χάθηκε στα ερείπια.
O τελευταίος Ρωμαίος Αυτοκράτορας που είδε τη σορό του Μ.Αλεξάνδρου
Ο Καρακάλλας είναι γνωστός για την λατρεία που έτρεφε για τον Αλέξανδρο.
“Οι ιστορικοί συμφωνούν ότι το κύριο –αν όχι μοναδικό– αίτιο για την εκστρατεία του Καρακάλλα εναντίον των Πάρθων πήγαζε από τον απεριόριστο και μάλλον νοσηρό θαυμασμό του για τον Μέγα Αλέξανδρο και όχι από κάποια ιδιαίτερη στρατηγική ανάγκη της εποχής. Άλλωστε η επιθυμία του αυτοκράτορα να μιμηθεί το Μακεδόνα βασιλιά και τα επιτεύγματά του φαίνεται να καθόρισε γενικότερα την όλη πολιτική του”... Μάλιστα στον στρατό του υπηρετούσαν και 16.000 Μακεδόνες.
Ο τελευταίος ηγεμόνας που είδε τον Αλέξανδρο ήταν ο Καρακάλλας και ο Σεπτίμιος Σεβήρος σφράγισε τον τάφο του Αλεξάνδρου για να αποτρέψει μελλοντικές επισκέψεις. Με την πρώτη ματιά, αυτό δεν φαίνεται προβληματικό. Ωστόσο, προκύπτει ένα παράδοξο αν αναλογιστεί κανείς ότι ο Σεβήρος, ο πατέρας του Καρακάλλα, σφράγισε τον τάφο. Πώς θα μπορούσε ο Καρακάλλας να επισκεφθεί τον τάφο του Αλεξάνδρου όταν ο πατέρας του τον σφράγισε και γιατί κανείς άλλος δεν είδε τον Αλέξανδρο μετά;
Το απόσπασμα”Που είναι το σήμα Αλεξάνδρου, δείξον μοι”, που παραδοσιακά αποδίδεται στον Ιωάννη Χρυσόστομο, υποδηλώνει ότι το σώμα του Αλεξάνδρου μπορεί να είχε μεταφερθεί από την Αλεξάνδρεια, αμφισβητώντας την ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι η μνήμη του Αλεξάνδρου είχε χαθεί εκείνη την εποχή.
Ο Καρακάλλας ήταν γνωστός για τον βαθύ θαυμασμό του για τον Αλέξανδρο, που φάνηκε στην εκστρατεία του κατά των Πάρθων, την οποία οι ιστορικοί αποδίδουν στην έντονη γοητεία του για τον Αλέξανδρο και όχι σε στρατηγική ανάγκη. Περίπου 16.000 Μακεδόνες υπηρετούσαν στο στρατό του, τονίζοντας τη μίμηση του Μακεδόνα βασιλιά.
Υπάρχουν εικασίες σχετικά με την Αμφίπολη, τον Καρακάλλα και μια πιθανή σύνδεση με το σώμα του Αλεξάνδρου. Ο Σεβήρος σφράγισε τον τάφο του Αλεξάνδρου στην Αλεξάνδρεια επειδή το σώμα του Αλεξάνδρου μεταφέρθηκε στον προβλεπόμενο τάφο στην Αμφίπολη, ο οποίος αρχικά είχε μείνει κενός λόγω του ότι ο Πτολεμαίος πήρε το σώμα του Αλεξάνδρου στην Αίγυπτο.
Ο αχρησιμοποίητος τάφος στην Αμφίπολη, που είχε σχεδιαστεί για να τιμά έναν ήρωα ή θεό, είχε προδιαγραφές για επιχωμάτωση, γεγονός που αποδεικνύεται από ανοίγματα στους διαφραγματικούς τοίχους και μια μαρμάρινη πλάκα που τους συνέδεε. Όταν ο τάφος της Αλεξάνδρειας σφραγίστηκε, το σώμα του Αλεξάνδρου μεταφέρθηκε πιθανώς από τον Σεβήρο ή τον Καρακάλλα στην Αμφίπολη, όπου και ενταφιάστηκε, και ο τάφος σφραγίστηκε. Το γεγονός αυτό πιθανότατα δεν καταγράφηκε στα αυτοκρατορικά αρχεία για να παραμείνει εμπιστευτικό.
Ως εκ τούτου, ο Καρακάλλας πιθανότατα λάτρεψε τον Αλέξανδρο στην Αμφίπολη, όχι στην Αλεξάνδρεια, και ο σφραγισμένος τάφος απέτρεψε περαιτέρω επισκέψεις. Ένας οδικός δείκτης του Καρακάλλα που βρέθηκε κοντά στο λόφο Καστά υποστηρίζει αυτή τη θεωρία. Η διατήρηση της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας μπορεί να παρείχε γραπτές πηγές για τη μεταφορά αυτή, οι οποίες πιθανώς καταγράφηκαν εκεί. Εκ του : empedotimos.blogspot.gr και //www.lavart.gr/