Ετοιμάζεται να καταθέσει αίτηση αναστολής της υπουργικής απόφασης ζητώντας την λήψη ασφαλιστικών μέτρων
Ξανά από την αρχή; Η οριστική απόφαση για το μέλλον του βυζαντινού δρόμου που έχει αποκαλυφθεί σε μήκος 70 μέτρων στον σταθμό του Μετρό Βενιζέλος στην Θεσσαλονίκη βρίσκεται και πάλι
στον αέρα, καθώς ούτε η συνάντηση του νέου υπουργού Πολιτισμού κ. Πάνου Παναγιωτόπουλου με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης κ. Γιάννη Μπουτάρη την περασμένη Παρασκευή φαίνεται να απέδωσε
κάποια λύση. Το αντίθετο ακριβώς αν κρίνει κανείς από τις χθεσινοβραδυνές δηλώσεις του τελευταίου στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου: «Πάνω από το πτώμα μου θα περάσετε, για να κουκουλώσετε τα αρχαία και να τα απομακρύνετε από τον σταθμό», είπε ο κ. Μπουτάρης.
Ο ίδιος μάλιστα ανέφερε, ότι εκτός της προσωρινής απομάκρυνσης των αρχαιοτήτων προκειμένου να κατασκευαστεί ο σταθμός και εν συνεχεία της επανατοποθέτησής τους στην ίδια θέση - υπάρχουν ήδη τέσσερις προτάσεις του ΑΠΘ και του ΤΕΕ/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας- υπάρχει και μία πέμπτη, σύμφωνα με την οποία δεν απατείται καν η μετακίνηση του βυζαντινού δρόμου. Ποιά είναι αυτή; Ο κ. Μπουτάρης αρνήθηκε επί του παρόντος να την παρουσιάσει αν και επισήμανε, ότι το επιπλέον κόστος θα είναι το πολύ 5 εκατ. ευρώ σε ένα έργο προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.
Να σημειωθεί εξάλλου ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει καταθέσει από τις 17 Ιουνίου στο ΣτΕ αίτηση ακύρωσης της απόφασης του τέως αν. υπουργού Πολιτισμού κ. Κώστα Τζαβάρα για την απόσπαση των αρχαιοτήτων και την μεταφορά τους στο στρατόπεδο Παύλου Μελά στη Θεσσαλονίκη (ή όπου αλλού). Διευκρινίζεται ότι η απόφαση αυτή ήταν σύμφωνη με την σχετική εισήγηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου που ελήφθη τον περασμένο Ιανουάριο. Επιπλέον όμως ο δήμος Θεσσαλονίκης ετοιμάζεται, σήμερα ή αύριο, όπως λένε οι πληροφορίες να καταθέσει και αίτηση αναστολής της υπουργικής απόφασης ζητώντας την λήψη ασφαλιστικών μέτρων για να μην απομακρυνθούν τα αρχαία προτού ανασχεδιαστεί οριστικά ο σταθμός του Μετρό.
Από την άλλη δύο φορές ως τώρα έχει αναβληθεί η συζήτηση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για την μελέτη απόσπασης των συγκεκριμένων καταλοίπων - την πρώτη φορά πάντως λόγω της απεργίας στον Τύπο - κάτι που από την Θεσσαλονίκη κρίνεται ως «ύποπτο».
Για να συμπληρωθεί πάντως η εικόνα στο θέμα να πούμε και τα εξής: Την έστω και προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων αρνείται και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων κάνοντας μία εντελώς αντίθετη πρόταση: Πρώτα να γίνει επανασχεδιασμός του σταθμού και μετά να επανεκτιμηθεί αν χρειάζεται η απόσπαση των αρχαιοτήτων. (Μένει να αποδειχθεί αν υπάρχει σύμποια με την «πέμπτη λύση», που αναφέρει ο κ.Μπουτάρης).
Επιπλέον μεγάλο και ευαίσθητο επιστημονικά, ζήτημα είναι, τι θα βρεθεί μετά την απόσπαση του βυζαντινού δρόμου.
Διότι η αρχαιολογική έρευνα οφείλει να προχωρήσει και κάτω από τον δρόμο, δηλαδή στα στρώματα, τα οποία προφανώς είναι ρωμαϊκά. Παρ΄ότι οι αρχαιολόγοι διατείνονται, ότι δεν πρόκειται να εντοπισθούν σημαντικές αρχαιότητες - τουλάχιστον σημαντικότερες του βυζαντινού δρόμου- κανείς δεν μπορεί να το πει αυτό με βεβαιότητα. Θα υπάρξει δηλαδή και άλλη εμπλοκή;
Προφανέστατα η υπόθεση δεν είναι πλέον αρχαιολογική - ή τουλάχιστον όχι μόνον - καθώς απαιτείται πολιτική συνεννόηση και βούληση για να επιλυθεί.