Η θεά Αφροδίτη το 1700 π.Χ. στη μινωική Κρήτη ως «Κυρά της θάλασσας»...!




Μυθολογία
Αφροδίτη: Ο επικρατέστερος μύθος για την προέλευσή της είναι ότι γεννήθηκε στην Πέτρα του Ρωμιού στην Πάφο μέσα από τους αφρούς της θάλασσας. Από εκεί ο άνεμος Ζέφυρος μ' ένα απαλό φύσημα την έσπρωξε στη θάλασσα, μέσα στα κατάλευκα αφρισμένα κύματα. Την υποδέχτηκαν οι Ώρες (οι εποχές του χρόνου), την έντυσαν και τη στόλισαν.   Μετά τη μετέφεραν στον Όλυμπο και την παρουσίασαν στον Δία και τους υπόλοιπους θεούς. Όλοι τη θαύμασαν, θαμπώθηκαν από την ομορφιά της, της έλεγαν αμέτρητα κοπλιμέντα και ήθελαν να την κάνουν γυναίκα τους.

Όμηρος Ησίοδος και πρώιμοι συγγραφείς.
Για τον Όμηρο, τον Ησίοδο και άλλους πρώιμους συγγραφείς, η θεά συνδέθηκε στενά με την Κύπρο. Η Οδύσσεια αναφέρει την Πάφο ως πατρίδα της θεάς, ενώ η Ιλιάδα αναφέρει το Κύπρις ως το πιο κοινό επίθετό της16. Ό Ησίοδος την αναφέρει ως Κυπρογενή και Κυθηρεία. Ο Ησίοδος στη Θεογονία του μας παρουσιάζει μια διαφορετική εκδοχή.  Σύμφωνα με την εκδοχή του Ησίοδου η Αφροδίτη γεννήθηκε στα ανοιχτά των Κυθήρων από τον αφρό που δημιούργησαν τα γεννητικά όργανα του Ουρανού πέφτοντας στη θάλασσα μετά τον ακρωτηριασμό του από τον Κρόνο. Πάλι με τη βοήθεια του Ζέφυρου ταξίδεψε στον απέραντο Ωκεανό.  Πέρασε από τα Κύθηρα και κατόπιν κατευθύνθηκε στην Κύπρο.


  •  Η Αφροδίτη είναι η θεά του έρωτα και της ομορφιάς της ελληνικής μυθολογίας και του ελληνικού Δωδεκαθέου .

Ήταν σύζυγος του Ηφαίστου αλλά περιγράφεται ως ερωμένη του Άρη, με τον οποίο φέρεται ότι απέκτησε Τον Έρωτα, τον Δείμο και τον Φόβο. Με τον Ποσειδώνα έφερε στη ζωή τον Έρυκα, που έδωσε το όνομά του στο ομώνυμο βουνό της Σικελίας και τη Ρόδο, ενώ με τον Διόνυσο χάρη στη μαγική μεσολάβηση της Ήρας γέννησε τον Πρίαπο. Γιος της θεωρείται επίσης ο Ερμαφρόδιτος, τον οποίο έφερε στη ζωή η θεά μαζί με τον Ερμή. Η Αφροδίτη είναι διάσημη για τις σχέσεις της με τους διάφορους ήρωες και τους Θεούς.


Η ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΑΝ ΘΕΑ ΑΠΟ ΤΟ 1700 π.Χ. ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

Το εύρημα του Α. Έβανς Από την ανασκαφή της Κνωσού. Έκδοση 1935 Σελ. 956 -Φωτ. 925


Και όμως…. Υπάρχει η θεά στην Κρήτη από το 1700 π.Χ. και έφτασε μέχρι την εποχή του 400 μ.Χ. στον ελληνισμό .Είναι μια φυσιολογική συνέχεια και μια ακόμα απόδειξη του ελληνισμού της Κρήτης από τα προϊστορικά χρόνια. Οι αναφορές περί της ανατολικής θεάς από πού προέρχονται; Μια θεά που γεννιέται στον αφρό της θάλασσας θα μπορούσε να είναι άλλη εκτός από των Ελλήνων;

Βρέθηκε  στην ανατολική πλευρά του παλατιού της Κνωσού στα εσωτερικά διαμερίσματα σε μια απομονωμένη θέση από τον Α.Έβανς  που τον ονόμασε « η Κυρά της Θάλασσας »..Ξαπλωμένη στα κύματα ..Την ερμηνεύει ο Αρθούρος Έβανς - Χρονολόγηση .Έβανς 1700-1600/1500 π.Χ. -Αποτύπωση Έβανς. Έκδοση 1935.



Ο Απελλής, Ιωνικής καταγωγής -352 π. Χ. – 300 π.Χ.

Ένα από τα κορυφαία του έργα ήταν η Αναδυομένη Αφροδίτη για την οποία πιθανώς χρησιμοποίησε ως μοντέλο την παλλακίδα του Μ. Αλεξάνδρου Καμπάσπη η την ερωμένη του Πραξιτέλη , Φρύνη και κοσμούσε το Ασκληπιείο στην Κω .
Κατά τη ρωμαϊκή κατοχή οι Κώες καταχρεωμένοι και αδυνατώντας να πληρώνουν τους φόρους προς τη Ρώμη, έδωσαν ως αντίτιμο των φόρων τον πίνακα του Απελλή.
Ο αυτοκράτορας Αύγουστος που είχε αδυναμία στα ελληνικά έργα το έδωσε σε Έλληνες καλλιτέχνες για να διορθώσουν τις φθορές που είχε υποστεί Κανείς όμως δεν τόλμησε να αγγίξει το έργο του μεγάλου ζωγράφου.

 Η θεά Αφροδίτη κοιτιέται στον καθρέφτη της, - αγαλματίδιο του 3ου αιώνα π.Χ. 
Φωτ : www.arxeion-politismou.gr

Μερικά χρόνια αργότερα ο Νέρωνας ανέθεσε την αντιγραφή του έργου στο ζωγράφο Δωρόθεο.
Έτσι με τα χρόνια καταστράφηκε το πρωτότυπο αλλά σώθηκε το αντίγραφο.
Στο αντίγραφο έγινε και δεύτερη αντιγραφή η οποία παρέμεινε στο Βατικανό και κατά την Αναγέννηση η σύνθεση του Απελλή έγινε πηγή έμπνευσης για την αναδυομένη Αφροδίτη του Μποτιτσέλι, αλλά και πολλών άλλων καλλιτεχνών που ένιωσαν την ανάγκη να στραφούν προς το φως της αρχαίας Ελλάδας.

~~{ ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ }~~

Η αναδυόμενη Αφροδίτη σε ερυθρόμορφη αττική πελίκη - Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης,περίπου 370 - 360 π.Χ.


 Η Αφροδίτη
Όπως συμβαίνει με πολλές αρχαιοελληνικές θεότητες, υπάρχουν περισσότεροι του ενός μύθοι αναφορικά με την προέλευσή της. Σύμφωνα με τη Θεογονία του Ησίοδου,[Ησίοδος, Θεογονία, 188] γεννήθηκε όταν ο Κρόνος απέκοψε τα γεννητικά όργανα του πατέρα του, Ουρανού, και τα πέταξε στη θάλασσα. Από τον αφρό προήλθε η θεά, εξ' ού και το όνομά της. Κατά την Ιλιάδα του Ομήρου, είναι κόρη του Δία και της Διώνης. Ο Πλάτων υποστηρίζει στο «Συμπόσιον» πως αμφότερες οι αφηγήσεις είναι έγκυρες, αλλά αναφέρονται στη γέννηση διαφορετικών οντοτήτων: της Ουρανίας και της Πανδήμου Αφροδίτης, προστάτιδες του πνευματικού πλατωνικού εξειδανικευμένου και σαρκικού ηδονιστικού έρωτα αντίστοιχα. Παρόλο που οι εκδιδόμενες γυναίκες θεωρούσαν την Αφροδίτη προστάτιδά τους, η δημόσια λατρεία της ήταν σοβαρή, ιεροπρεπής και απέριττη.

Εξαιτίας της ομορφιάς της και του σωματικού της κάλλους , οι άλλοι θεοί φοβήθηκαν ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ τους για να κερδίσουν την εύνοιά της θα οδηγούσε σε πόλεμο. Συνεπώς ο Δίας κανόνισε το γάμο της με τον Ήφαιστο, ο οποίος, εξαιτίας της ασχήμιας και των δυσμορφιών του, δεν εκλαμβανόταν ως απειλή. Η Αφροδίτη είχε, ωστόσο, πολλούς εραστές, τόσο θεούς, όπως ο Άρης, όσο και ανθρώπους, όπως ο Αγχίσης. Διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στο μύθο του Έρωτα και της Ψυχής, ενώ προκάλεσε τη γέννηση του Άδωνη, ο οποίος έγινε αργότερα εραστής της. Θεωρείται μητέρα πολλών ακόμη μικρότερων θεοτήτων και οντοτήτων. Στον Τρωικό Πόλεμο, τον οποίο σε μεγάλο βαθμό πυροδότησε βοηθώντας τον Πάρη να απαγάγει την Ωραία Ελένη, η θεά τάχθηκε με το μέρος των Τρώων.

Ιερά όντα της θεάς ήταν η μυρτιά, τα περιστέρια, τα σπουργίτια, τα άλογα και οι κύκνοι. Η Αφροδίτη είναι επίσης γνωστή ως Κυθέρεια και Κύπριδα από τους δύο βασικούς τόπους λατρείας της, τα Κύθηρα και την Κύπρο, που υποστήριζαν ότι αποτελούν τον τόπο γέννησής της. Χάρις στο μύθο της ανάδυσής της από τη θάλασσα η Αφροδίτη λατρευόταν ευρέως ως προστάτιδα των ναυτικών, με τα επίθετα Πελαγία, Ευπλοία και Θαλασσία. Λόγω του δεσμού της με το θεό Άρη, λατρέυτηκε παραδόξως και ως πολεμική θεότητα στη Σπάρτη με το επίθετο Αρεία, ενώ οπλισμένη απεικονιζόταν και η Ουράνια Αφροδίτη στα Κύθηρα. Πολλές τοπικές λατρείες της απέδιδαν διάφορα ονόματα και παραδόσεις, εντούτοις, οι Αρχαίοι Έλληνες αναγνώριζαν πως οι δοξασίες αυτές αναφέρονταν σε μία κοινή θεά, την Αφροδίτη.


Η γέννηση της Αφροδίτης
Σύμφωνα με τον ομηρικό μύθο γεννήθηκε στην Πέτρα του Ρωμιού, μια ακτή της Πάφου στην Κύπρο, γι'αυτό και της δόθηκε το προσωνύμιο "Κύπρια". Σύμφωνα με τον Ησίοδο, στην Θεογονία του, η Αφροδίτη γεννήθηκε από τον αφρό της θάλασσας (εξού και το όνομά της) όταν ο Κρόνος έκοψε τα γεννητικά όργανα του Ουρανού (του πατέρα του) και τα πέταξε στην θάλασσα. Σπρωγμένη από τον Ζέφυρο στη θάλασσα, η Αφροδίτη βγήκε γυμνή από την θάλασσα στις ακτές της Πάφου και έπειτα καλλωπίστηκε από τις θεραπαινίδες, τις Ώρες, και μεταφέρθηκε στον Όλυμπο, όπου παρουσιάστηκε στο Δία και τους υπόλοιπους θεούς. Σύμφωνα με την εκδοχή του Ησίοδου, η Αφροδίτη γεννήθηκε στα ανοιχτά των Κυθήρων από τον αφρό που δημιούργησαν τα γεννητικά όργανα του Ουρανού πέφτοντας στη θάλασσα μετά τον ακρωτηριασμό του από τον Κρόνο. Πάλι με τη βοήθεια του Ζέφυρου ταξίδεψε μέχρι την Πάφο. Πέρασε από τα Κύθηρα και κατόπιν κατευθύνθηκε στην Κύπρο. Τα Κύθηρα θεωρούνται το νησί της Ουράνιας Αφροδίτης, όπου και υπήρχε το πρώτο ιερό της στον Ελλαδικό χώρο. Ήταν γνωστή ως Αφροδίτη η "Πάφια", ενω ο Όμηρος στην Ιλιάδα την αναφέρει ως "Κυθέρεια θεά του έρωτα τροφός".
Σύμφωνα με τον Όμηρο στην Ιλιάδα η θεά Αφροδίτη ήταν κόρη του θεού Δία και της Ωκεανίδας Διώνης.






ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ

ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΚΛΙΚ ΕΠΑΝΩ ΤΗΣ