Ενας διεθνώς αναγνωρισμένο μουσείο στην Ευρώπη, το αρχαιολογικό μουσείο Τεγέας, παρουσιάζει μία άκρως ενδιαφέρουσα έκθεση με σπάνια νομίσματα σε «διαλογο» με τις αρχαιότητες.
Πρόκειται για την πρώτη περιοδική έκθεση που φιλοξενείται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Τεγέας, το οποίο απέσπασε διεθνή τιμητική διάκριση το 2016 ως ένα από τα «ευρωπαϊκά μουσεία της χρονιάς». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Νοεμβρίου 2022 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Τεγέας, και έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2022 στο Στασινοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο.
Η έκθεση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Τεγέας περιλαμβάνει 71 εκθέματα οργανωμένα γύρω από δύο θεματικούς άξονες και σε πέντε ενότητες.
Στοχευμένες αφηγήσεις
• Μύθος και μνήμη. Ανιχνεύεται η γένεση της τοπικής μυθικής και ιστορικής παράδοσης. Η θεά Αθηνά που δίνει έναν βόστρυχο της Μέδουσας στον Κηφέα και στη Στερόπη, ο Τεγεάτης ήρωας Τήλεφος, γιος του Ηρακλή και της Αύγης, που τρέφεται από μια ελαφίνα. Η Άρτεμις, η θεά του κυνηγιού, και η Καλλιστώ, η μητέρα του Αρκάδα. Ο Πέλοπας.
• Συλλογική μνήμη στην Πελοπόννησο πέρα από τα όρια των πόλεων. Προβάλλονται οι δύο μεγάλες προσπάθειες οργάνωσης υπερτοπικών πολιτικών σχηματισμών στην Πελοπόννησο, το Κοινό των Αρκάδων και η Αχαϊκή Συμπολιτεία.
• Ανακαλώντας τη μνήμη: η Πελοπόννησος στους αυτοκρατορικούς χρόνους. Αναδεικνύεται με ποιο τρόπο η ιθύνουσα τάξη συνεχίζει να προβάλλει το αρχαίο κλέος της κάθε πόλης, εναρμονιζόμενη με τα κελεύσματα της αυτοκρατορικής εξουσίας. Εύγλωττο παράδειγμα μια νομισματική κοπή της Κορίνθου με το ταφικό μνημείο της εταίρας Λαΐδος ή μια κοπή στη νομισματική παραγωγή της Μαντίνειας που εκδόθηκε στο όνομα του Αντινόου.
• Το τέλος μιας εποχής και η αρχή μιας άλλης. Συνδέοντας την τιμητική επιγραφή για τον ύπατο Ρούφο –που φαίνεται ότι αντιστάθηκε στους Γότθους εισβολείς του 4ου αι. μ.Χ.– με τη μαρτυρία των νομισμάτων φωτίζονται λιγότερο γνωστές πτυχές ενός κόσμου σε μετάβαση.
«Συνομιλίες» έργων στην έκθεση
Δεκατέσσερα επιλεγμένα γλυπτά της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου διαλέγονται με δεκαεπτά νομίσματα που φέρουν όμοιους ή συναφείς εικονογραφικούς τύπους. Εντυπωσιάζει η ομοιότητα της ηρωικής μορφής σε κοπή της Τεγέας με τη μορφή του Έχεμου, του Τεγεάτη βασιλιά, σε ανάγλυφο.
Συγκινεί η εγγύτητα της μορφής που συνδέει τους Διόσκουρους μιας κοπής του Γυθείου με εκείνους ενός τεγεατικού ανάγλυφου, ή την κεφαλή του Ασκληπιού σε ένα νόμισμα της Επιδαύρου με τη γλυπτή κεφαλή του ιατρού θεού.
Η έκθεση στο Στασινοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο οργανώνει το εποπτικό και τεκμηριωτικό υλικό σε τρεις αφηγηματικές ενότητες: Το πνεύμα του τόπου στην Πελοπόννησo, Πελοποννησιακές μνήμες πέραν της Πελοποννήσου, Η Αρκαδία ως ουτοπία διαμέσου των αιώνων. Εξυφαίνεται η ποιητική εικόνα της Αρκαδίας διαχρονικά ως ευτοπίας. Ως τόπου επιστροφής στη φύση και στην αθωότητα, σε ένα είδος απολεσθέντος παραδείσου.
Τους δύο χώρους της έκθεσης γεφυρώνουν νοητά δύο πανομοιότυπα, έξοχης τέχνης, χάλκινα μετάλλια του 19ου αι., ανάγλυφες αντιγραφές του περίφημου πίνακα του Νικολά Πουσέν Et in Arcadia ego.
Ανάγλυφες αντιγραφές του περίφημου πίνακα του Νικολά Πουσέν Et in Arcadia ego
/www.iefimerida.gr/