Η AI - ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ- αποκρυπτογράφησε ελληνικές λέξεις σε κλειστό αρχαίο πάπυρο της Ηράκλειας στην Μ Ελλάδα .


Η AI αποκρυπτογράφησε ελληνικές λέξεις σε κλειστό αρχαίο πάπυρο της Ηράκλειας (του Herculaneum) στην Μ.Ελλάδα για πρώτη φορά

Ένας 21χρονος φοιτητής πληροφορικής κέρδισε έναν παγκόσμιο διαγωνισμό, καταφέρνοντας να διαβάσει το πρώτο κείμενο μέσα σε έναν απανθρακωμένο πάπυρο από την αρχαία ρωμαϊκή πόλη Herculaneum (Ηράκλειο Καμπανίας), ο οποίος ήταν αδιάβαστος από την έκρηξη του Βεζούβιου, το 79 μ.Χ. Πρόκειται για την ίδια έκρηξη που έθαψε την Πομπηία.

Η ανακάλυψη θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για το διάβασμα εκατοντάδων κειμένων από την μοναδική άθικτη βιβλιοθήκη που διασώθηκε από την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα.

Ο Luke Farritor, ο οποίος φοιτεί στο Πανεπιστήμιο της Νεμπράσκα-Λίνκολν, ανέπτυξε έναν αλγόριθμο μηχανικής μάθησης που εντόπισε ελληνικά γράμματα σε αρκετές γραμμές του τυλιγμένου παπύρου, όπως η λέξη «πορφυρός». Ο Farritor χρησιμοποίησε λεπτές, μικρής κλίμακας διαφορές στην υφή της επιφάνειας για εκπαιδεύσει τον αλγόριθμο και να αναδείξει το μελάνι.

«Όταν είδα την πρώτη εικόνα, σοκαρίστηκα», ανέφερε η παπυρολόγος στο Πανεπιστήμιο της Νάπολης στην Ιταλία και μέλος της ακαδημαϊκής επιτροπής που εξέτασε τα ευρήματα του Farritor, Federica Nicolardi. «Ήταν ένα όνειρο. Τώρα, μπορώ πραγματικά να δω κάτι από το εσωτερικό ενός παπύρου» πρόσθεσε.

Εκατοντάδες πάπυροι θάφτηκαν από τον Βεζούβιο τον Οκτώβριο του 79 μ.Χ., όταν η έκρηξη άφησε το Herculaneum κάτω από 20 μέτρα ηφαιστειακής τέφρας. Οι πρώτες προσπάθειες να ανοιχτούν οι πάπυροι δημιούργησαν ένα χάος από θραύσματα, και οι μελετητές φοβήθηκαν ότι οι υπόλοιποι δεν θα μπορούσαν ποτέ να ξετυλιχθούν ή να διαβαστούν. «Πρόκειται για τόσο περίεργα αντικείμενα. Είναι όλα τσαλακωμένα και θρυμματισμένα» είπε η Nicolardi.

Ο διαγωνισμός «Vesuvius Challenge» προσφέρει μια σειρά βραβείων, που οδηγούν στο μεγάλο βραβείο των 700.000 δολαρίων, για την ανάγνωση τεσσάρων ή περισσότερων αποσπασμάτων από έναν τυλιγμένο πάπυρο. Στις 12 Οκτωβρίου, οι διοργανωτές ανακοίνωσαν ότι ο Farritor κέρδισε το βραβείο των «πρώτων γραμμάτων» ύψους 40.000 δολαρίων για την ανάγνωση περισσότερων από 10 χαρακτήρων σε μια περιοχή παπύρου 4 τετραγωνικών εκατοστών. Ο Youssef Nader, μεταπτυχιακός φοιτητής στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου, βραβεύτηκε με 10.000 δολάρια για τη δεύτερη θέση.


Πολυτελής βιβλιοθήκη
«Το να βλέπεις επιτέλους γράμματα και λέξεις μέσα σε έναν πάπυρο είναι εξαιρετικά συναρπαστικό» τόνισε η ιστορικός της αρχαίας Ελλάδας και της Ρώμης στο Πανεπιστήμιο Ca’ Foscari της Βενετίας στην Ιταλία, Thea Sommerschield. Οι πάπυροι ανακαλύφθηκαν τον 18ο αιώνα, όταν εργάτες έπεσαν πάνω στα απομεινάρια μιας πολυτελούς βίλας που ίσως ανήκε στην οικογένεια του πεθερού του Ιουλίου Καίσαρα.

«Η αποκρυπτογράφηση των παπύρων θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στις γνώσεις μας για την αρχαία ιστορία και τη λογοτεχνία» τόνισε η Sommerschield. Τα περισσότερα κλασικά κείμενα που είναι γνωστά σήμερα είναι αποτέλεσμα επαναλαμβανόμενων αντιγραφών από γραφείς επί αιώνες. Αντίθετα, η βιβλιοθήκη του Herculaneum περιέχει πρωτότυπα έργα που δεν είναι γνωστά από άλλες πηγές.

Μέχρι τώρα, οι ερευνητές είχαν τη δυνατότητα να μελετήσουν μόνο ανοιγμένα αποσπάσματα. Έχουν εντοπιστεί μερικά λατινικά έργα, αλλά τα περισσότερα από αυτά περιέχουν ελληνικά κείμενα που σχετίζονται με την επικούρεια φιλοσοφική σχολή. Υπάρχουν τμήματα του «Περί φύσεως», γραμμένα από τον ίδιο τον Επίκουρο, και έργα ενός ελάχιστα γνωστού φιλοσόφου ονόματι «Φιλόδημος» για θέματα όπως οι αμαρτίες, η μουσική, η ρητορική και ο θάνατος. Έχει διατυπωθεί η άποψη ότι η βιβλιοθήκη μπορεί κάποτε να αποτελούσε τη συλλογή εργασίας του.

Όμως, πάνω από 600 πάπυροι – οι περισσότεροι βρίσκονται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Νάπολης, ενώ μερικοί υπάρχουν στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία – παραμένουν άθικτοι και κλειστοί. Επίσης περισσότεροι πάπυροι θα μπορούσαν να βρεθούν ακόμη σε χαμηλότερους ορόφους της βίλας, οι οποίοι δεν έχουν ακόμη ανασκαφεί.

Ο καθηγητής του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο του Κεντάκι, Brent Seales, και η ομάδα του πέρασαν χρόνια αναπτύσσοντας μεθόδους για να “ξετυλίξουν” εικονικά τα απειροελάχιστα λεπτά στρώματα χρησιμοποιώντας σαρώσεις υπολογιστικής τομογραφίας (CT) με ακτίνες Χ και να τα απεικονίσουν ως μια σειρά επίπεδων εικόνων.

Το 2016, ανέφερε ότι χρησιμοποίησε την τεχνική αυτή για να διαβάσει έναν απανθρακωμένο πάπυρο από το En-Gedi στο Ισραήλ, αποκαλύπτοντας τμήματα του βιβλίου του Λευιτικού – μέρος της εβραϊκής Τορά και της χριστιανικής Παλαιάς Διαθήκης – που γράφτηκε τον τρίτο ή τέταρτο αιώνα μ.Χ.. Αλλά το μελάνι στον πάπυρο του En-Gedi περιέχει μέταλλο, οπότε λάμπει έντονα στις αξονικές τομογραφίες. Το μελάνι στους παλαιότερους παπύρους του Herculaneum είναι με βάση τον άνθρακα, ουσιαστικά κάρβουνο και νερό, με την ίδια πυκνότητα στις σαρώσεις με τον πάπυρο πάνω στον οποίο βρίσκεται, οπότε δεν φαίνεται καθόλου.

Ο Seales συνειδητοποίησε ότι ακόμη και χωρίς καμία διαφορά στη φωτεινότητα, οι αξονικές τομογραφίες μπορεί να αποτυπώνουν μικροσκοπικές διαφορές στην υφή που μπορούν να διακρίνουν περιοχές παπύρου που έχουν επικαλυφθεί με μελάνι. Για να το αποδείξει, εκπαίδευσε ένα τεχνητό νευρωνικό δίκτυο να διαβάζει γράμματα σε εικόνες ακτίνων Χ από ανοιγμένα θραύσματα του Herculaneum. Στη συνέχεια, το 2019, μετέφερε δύο άθικτους παπύρους από το Ινστιτούτο της Γαλλίας στο Παρίσι στην Diamond Light Source, μια εγκατάσταση ακτίνων-Χ συγχρότρου κοντά στην Οξφόρδη του Ηνωμένου Βασιλείου, για να τους σαρώσει με την υψηλότερη μέχρι τώρα ανάλυση.

Προσπαθούν να διαβάσουν τους παπύρους 2.000 ετών της Ηράκλειας (Herculaneum) .Είναι γραμμένοι στα ελληνικά
Τεχνητή νοημοσύνη αποκρυπτογραφεί «χαμένο βιβλίο» 2.000 ετών για τους διαδόχους του Μεγάλου Αλεξάνδρου
Ωστόσο, η ανάγνωση των ανέπαφων παπύρων εξακολουθούσε να είναι τεράστια πρόκληση, οπότε η ομάδα δημοσίευσε όλες τις σαρώσεις και τον κώδικά της στο κοινό και ξεκίνησε τον διαγωνισμό «Vesuvius Challenge». «Όλοι συμφωνήσαμε ότι θα προτιμούσαμε να φτάσουμε στην ανάγνωση του περιεχομένου νωρίτερα, παρά να προσπαθήσουμε να αποθηκεύσουμε τα πάντα», ανέφερε ο Seales.

Σύντομα περίπου 1.500 ομάδες συζητούσαν και συνεργάζονταν μέσω της δημοφιλής πλατφόρμας συνομιλίας για gamers, Discord. Τα βραβεία σχεδιάστηκαν σε φάσεις, και καθώς επιτυγχάνεται κάθε ορόσημο, ο νικητήριος κώδικας απελευθερώνεται για να τον αξιοποιήσουν όλοι. Ο Farritor, ο οποίος πάντα ενδιαφερόταν για την ιστορία και έμαθε μόνος του λατινικά ως παιδί, συμμετείχε στην διαδικασία από νωρίς.

Στην οικία του πατέρα του Ιουλίου Καίσαρα υπάρχει βιβλιοθήκη με χιλιάδες παπύρους γραμμένους στα Ελληνικά.


Παράλληλα, η ομάδα του Seales εργάστηκε για το εικονικό ξετύλιγμα, δημοσιεύοντας εικόνες των ισοπεδωμένων κομματιών για να τις αναλύσουν οι διαγωνιζόμενοι. Μια σημαντική στιγμή ήρθε στα τέλη του περασμένου Ιουνίου, όταν ένας διαγωνιζόμενος επεσήμανε ότι σε ορισμένες εικόνες, το μελάνι ήταν περιστασιακά ορατό με γυμνό μάτι, ως μια λεπτή υφή που σύντομα ονομάστηκε «crackle (κρακ)». Ο Farritor επικεντρώθηκε αμέσως στο , αναζητώντας περαιτέρω ενδείξεις γραμμάτων.

Ένα βράδυ τον Αύγουστο, βρισκόταν σε ένα πάρτι όταν έλαβε μια ειδοποίηση ότι είχε κυκλοφορήσει ένα νέο τμήμα, με ιδιαίτερα εμφανές «crackle». Μέσω του τηλεφώνου του, έτρεξε τον αλγόριθμό του στη νέα εικόνα. Περπατώντας στο σπίτι του μια ώρα αργότερα, έβγαλε το τηλέφωνό του και είδε πέντε γράμματα στην οθόνη. «Χοροπηδούσα πάνω κάτω. Θεέ μου, αυτό θα λειτουργήσει πραγματικά» είπε.

Από τότε χρειάστηκαν μόλις λίγες ημέρες για να βελτιωθεί το μοντέλο και να εντοπιστούν τα δέκα γράμματα που απαιτούνταν για το βραβείο.

Οι αρχαίοι πάπυροι του Ερκουλάνεουμ: Βραβείο 150.000 δολ. σε όποιον καταφέρει να διαβάσει το κείμενο



Οι παπυρολόγοι είναι επίσης ενθουσιασμένοι. Η λέξη «πορφύρα (μωβ)» δεν έχει διαβαστεί ποτέ στους ανοιχτούς παπύρους του Herculaneum. Η πορφυρή βαφή ήταν ιδιαίτερα περιζήτητη στην αρχαία Ρώμη και παρασκευαζόταν από τους αδένες των θαλάσσιων σαλιγκαριών, οπότε ο όρος θα μπορούσε να αναφέρεται στο πορφυρό χρώμα, στα ενδύματα, στην ιεραρχία των ανθρώπων που μπορούσαν να διαθέσουν τη βαφή ή ακόμη και στα μαλάκια.

«Ωστόσο πιο σημαντικό από τη μεμονωμένη λέξη είναι ότι καταφέραμε να διαβάσουμε το οτιδήποτε», τονίζει ο Nicolardi. «Η πρόοδος μάς δίνει δυνητικά τη δυνατότητα να ανακτήσουμε το κείμενο ενός ολόκληρου παπύρου», συμπεριλαμβανομένου του τίτλου και του συγγραφέα, ώστε να μπορούν να ταυτοποιηθούν και να χρονολογηθούν τα έργα.

Βλέποντας το αόρατο
Ο επιστημονικός συνεργάτης της Google DeepMind στο Λονδίνο, Yannis Assael, περιγράφει την πρόκληση του Βεζούβιου ως «μοναδική και εμπνευστική». Όμως αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης αλλαγής, σημειώνει, κατά την οποία η τεχνητή νοημοσύνη (AI) βοηθά όλο και περισσότερο τη μελέτη των αρχαίων κειμένων.Το 2022, για παράδειγμα, οι Assael και Sommerschield κυκλοφόρησαν ένα εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης με την ονομασία Ithaca, το οποίο σχεδιάστηκε για να βοηθά τους μελετητές να εντοπίζουν την ημερομηνία και την προέλευση αγνώστων αρχαίων ελληνικών επιγραφών και να κάνουν προτάσεις κειμένου για να καλύψουν τυχόν κενά. Σήμερα δέχεται εκατοντάδες ερωτήματα την εβδομάδα, και παρόμοιες προσπάθειες εφαρμόζονται σε γλώσσες από την κορεατική έως την ακκαδική γλώσσα, η οποία χρησιμοποιούνταν στην αρχαία Μεσοποταμία.

Ο Seales ελπίζει ότι η μηχανική μάθηση θα ανοίξει αυτό που αποκαλεί «αόρατη βιβλιοθήκη». Αυτό αναφέρεται σε κείμενα που είναι φυσικά παρόντα, αλλά κανείς δεν μπορεί να τα δει, συμπεριλαμβανομένης της περγαμηνής που χρησιμοποιείται στις μεσαιωνικές βιβλιοδεσίες, των παλίμψηστων, στα οποία η μεταγενέστερη γραφή αποκρύπτει ένα στρώμα από κάτω, και της χαρτοδεσίας, στην οποία κομμάτια παλαιού παπύρου χρησιμοποιήθηκαν για να κατασκευαστούν θήκες και μάσκες αρχαίων αιγυπτιακών μούμιων.

Προς το παρόν, ωστόσο, όλα τα μάτια είναι στραμμένα στο «Vesuvius Challenge». Η προθεσμία για το μεγάλο βραβείο λήγει στις 31 Δεκεμβρίου και ο Seales περιγράφει το κλίμα ως «αχαλίνωτα αισιοδοξο». Ο Farritor, για παράδειγμα, έχει ήδη τρέξει τα μοντέλα του σε άλλα τμήματα του παπύρου και βλέπει να εμφανίζονται πολλοί περισσότεροι χαρακτήρες.
  

Νέα τεχνική αποκαλύπτει τα χαμένα έργα τέχνης στις τοιχογραφίες στην Ηράκλεια (Herculaneum) της Μ.Ελλάδας


Ένα από τα καλύτερα διατηρημένα ρωμαϊκά σπίτια στο Herculaneum την Ηράκλεια άνοιξε ξανά  μετά από περισσότερα από 30 χρόνια, 'όπου τα εξαιρετικά έργα ζωγραφικής του έφεραν πίσω στη ζωή και μπορούμε να τα θαυμάσουμε χάρη σε μια επαναστατική νέα τεχνική.

Το τριώροφο Σπίτι της Δεκαετίας είναι ίσως το πιο όμορφο ευγενές σπίτι που μέχρι στιγμής ανασκάφηκε κάτω από την πυροκλαστική ροή που καταλάμβανε το Herculaneum στην καταστροφική έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ. που κατέστρεψε και τη κοντινή Πομπηία.

Αν και πολύ μικρότερος από τον γνωστότερο γείτονά του έξω από την Νάπολη, το Herculaneum η Ηράκλεια ήταν μια πλούσια πόλη με  εξαίσια αρχιτεκτονική, όπου πολλά στοιχεία της ακόμα δεν έχουν αποκαλυφθεί.


Το Herculaneum η Ηράκλεια θάφτηκε κάτω από τουλάχιστον 15 μέτρα  από ηφαιστειακό πλέον βράχο, πολύ περισσότερο από την τέφρα της Πομπηίας , τα οποία για χρόνια κατέστησαν το Herculaneum την  Ηράκλεια δηλαδή,  λιγότερο ελκυστικό για τους άρπαγες και τους αρχαιολόγους.
Το σπίτι των « δισεκατονταετιών» , το οποίο διαθέτει επίσης εκπληκτικά ψηφιδωτά, παίρνει το όνομά του από το γεγονός ότι ανακαλύφθηκε το 1938, ακριβώς 200 χρόνια μετά την έναρξη των επίσημων ανασκαφών (1738) στο χώρο κάτω από τη μοναρχία των Βουρβόνων -Bourbon.


Το κτίριο 600 τετραγωνικών μέτρων έκλεισε για το κοινό το 1983, καθώς άρχισε να καταρρέει, συμπεριλαμβανομένων των ανεκτίμητων τοιχογραφιών του στο Tablinum, το δωμάτιο που παραδοσιακά χρησιμοποιούσε ο πατέρας του σπιτιού για δουλειές , ένα είδος γραφείου .



Οι συντηρητές επικεντρώθηκαν σε δύο μεγάλες μυθολογικές σκηνές, μία της Αφροδίτης και του Άρη και μία του Δαίδαλου και της Πασιφάης , καθώς και πίνακες ποικίλων άλλων διονυσιακών θεμάτων κοινών στα σπίτια των πλούσιων κατοίκων της Ηράκλειας .
"Ο λόγος για τον οποίο επιλέξαμε αυτό το δωμάτιο να μελετήσουμε και να συντηρήσουμε είναι επειδή οι τοιχογραφίες εδώ είναι μερικές από τις πιο όμορφες στην περιοχή, αλλά και μερικές από τις πιο σοβαρές ......με σοβαρή νοηματική υπόσταση ", Δήλωσε ο Leslie Rainer, συντηρητής τοιχογραφίας από το Getty Conservation Institute.

  • Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες των εικόνων του 1938 δείχνουν τις εξαιρετικά καλά διατηρημένες εικόνες, αλλά σχεδόν εξαφανίστηκαν πριν ξεκινήσουν οι τελευταίες εργασίες αποκατάστασης.

"Οι τοιχογραφίες είναι τόσο σημαντικές που ήταν τρομερή ντροπή να τους δούμε τόσο επιδεινωμένες έχουν πλέον καταστεί  και να μην έχουμε λύσεις για το πώς να τις διαφυλάξουμε σωστά", δήλωσε ο Rainer .
Το σπίτι έγινε εργαστήριο για την εξεύρεση "νέων καινοτόμων μεθόδων επεξεργασίας και υλικών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν εδώ αλλά και εφαρμοσμένα γύρω από τον τόπο και στην περιοχή για τοιχογραφίες που έχουν παρόμοια θέματα διατήρησης", δήλωσε ο Rainer.
Όχι μόνο το δωμάτιο έμεινε εκτεθειμένο στα στοιχεία τησ φύσης μετά την ανασκαφή του, αλλά το κερί μια τεχνοτροπία που  εφαρμόστηκε στα έργα ζωγραφικής σε μια καλή σκέψη  αλλά τελικά αποδείχτηκε λανθασμένη προσπάθεια διατήρησής τους.

  • "Ο συνδυασμός των δραματικών περιβαλλοντικών διακυμάνσεων με το κερί που κάλυπτε τις τοιχογραφίες τους οδήγησε να γίνει κάποιες τελικά λανθασμένες εργασίες  με αποτέλεσμα μετά να γίνουν  απολεπίσεις για την σκόνη,που τελικά μαζεύτηκε στην επιφάνεια τους οπότε έπρεπε να βρούμε λύσεις".

Μετά από πειράματα με διαφορετικές μεθόδους για να προσπαθήσουμε να διατηρήσουμε το χρώμα και επίσης να αφαιρέσουμε το κερί, βρέθηκε ένα μη οργανικό άκαμπτο διάλυμα πηκτής και «μπορέσαμε πραγματικά να αφαιρέσουμε το στρώμα κεριού και να έχουμε μια σταθερή στρώση βαφής κάτω», είπε ο Rainer.


Η μέθοδος του κεριού χρησιμοποιήθηκε ευρέως σε ολόκληρη την περιοχή και απειλεί την επιβίωση πολλών από τα έργα τέχνης που είχε σκοπό να προστατεύσει, αλλά οι εμπειρογνώμονες που εργάζονται στο Σπίτι των « δισεκατονταετιών» ελπίζουν ότι αυτή η τεχνική μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να τις σώσει κάτι που θα μάθουμε όταν όταν δημοσιευθούν εργασίες με τα στοιχεία τους.

"Ελπίζουμε ότι οι επαγγελματίες θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη μέθοδο για όποιες τοιχογραφίες που παρουσιάζουν παρόμοια προβλήματα σε ολόκληρη την περιοχή", δήλωσε ο Rainer, καθώς οι συντηρητές εφαρμόζουν ζωντανά χρώματα στις πρόσφατα αποκαλυπτόμενες επιφάνειες γύρω της.

ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ 



ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ

ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΚΛΙΚ ΕΠΑΝΩ ΤΗΣ