Ένας ακόμη ελληνικός θησαυρός στο Βρετανικό Μουσείο ,από τους χιλιάδες ...



Υδρία ύψος 52,1 εκ., 420-410 π.Χ., Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο 1772,0320.30 / E224
Πλούσιος ή Στολισμένος ρυθμός (Ύστερη Κλασική Ι) Ζωγράφος του Μειδία, Διόσκουροι και Λευκιππίδες, Ο Ηρακλής στον κήπο των Εσπερίδων (επώνυμο αγγείο)

Στο επώνυμο αγγείο του Ζωγράφου του Μειδία εικονίζονται διάφορα θέματα.

Στον ώμο του έχουμε τους Διόσκουρους να αρπάζουν τις Λευκιππίδες, τη στιγμή που βρίσκονταν σε τέμενος της Αφροδίτης. Η θεά, στο μέσο της σύνθεσης, κάθεται δίπλα στο βωμό της· ψηλότερα βρίσκεται μια αρχαιότροπη εικόνα της. Κοντά στη εικονίζεται και η Χρυσηίδα. Η θεά κοιτάζει δεξιά προς τον Κάστορα, ο οποίος έχει αγκαλιάσει την Εριφύλη (Φοίβη;) και κατευθύνεται προς το τέθριππό του, όπου τον περιμένει ο ηνίοχός του Χρύσιππος. Πάνω και αριστερά από την Αφροδίτη καλπάζει με το δικό του τέθριππο ο Πολυδεύκης, έχοντας μαζί του την Ιλάειρα. Ο Πολυδεύκης φοράει κοντό, περίτεχνα διακοσμημένο, χιτώνα και χλαμύδα. Κρατά με το ένα του χέρι τα ηνία και ένα μαστίγιο και με το άλλο του σφιχταγκαλιάζει την Ιλάειρα.

Η Αγαύη και η Πειθώ, φίλες της Εριφύλης, απομακρύνονται έντρομες. Η Πειθώ βρίσκεται στα δεξιά της σύνθεσης, ενώ η Αγαύη στα αριστερά, δίπλα στο Δία που κρατώντας σκήπτρο παρακολουθεί τη σκηνή.


Στο κάτω μέρος του αγγείου παριστάνεται ο Ηρακλής στον κήπο των Εσπερίδων. Όμως φαίνεται πως βρίσκεται στη χώρα των Μακάρων, στα Ηλύσια Πεδία, όπου έμεναν πολλοί ήρωες. Ο Ζωγράφος του Μειδία έχει απεικονίσει όσους σχετίζονται με την Αθήνα. 

Στο κέντρο της σύνθεσης το καρποφόρο δέντρο που περιβάλλεται από τις Εσπερίδες. Στον κορμό είναι τυλιγμένος ο φοβερός δράκοντας Λάδων, ο φύλακας των κήπων. Στα αριστερά εικονίζεται η Χρυσόθεμις που τείνει να πάρει ένα μήλο. Πίσω της βρίσκεται η Αστερόπη και στα δεξιά η Λιπάρα, η οποία κρατά ήδη ένα μήλο και στρέφεται προς τον Ηρακλή που κάθεται επάνω στη λεοντή του. Δίπλα στον Ηρακλή βρίσκεται ο Ιόλαος. Από την άλλη μεριά έχουμε την καθιστή Υγεία και τον Κλυτίο.



Στην πίσω όψη του αγγείου, στο κάτω μέρος, εικονίζονται από αριστερά προς τα δεξιά: η Αρνιόπη, η Μήδεια, η Ελέρα, ο Φιλοκτήτης, ο Ακάμας, ο Ιπποθόων, ο Αντίοχος, ο Κλύμενος, ο Οινεύς, ο Δημοφών και η Χρυσίς.


Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός, Perseus δεσμός, Βρετανικό Μουσείο δεσμός
Μιχάλης Τιβέριος, Ελληνική Τέχνη, Αρχαία Αγγεία, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1996, σελ. 330-331

ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ

ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΚΛΙΚ ΕΠΑΝΩ ΤΗΣ