Είναι η δεύτερη απόπειρα να κατασκευάσουν αρχαίου τύπο πλοίου . Η πρώτη απέτυχε παταγωδώς .Μιλάμε φυσικά για του σημερινούς Τούρκους.
Τα σχέδια για το πλοίο Phaselos συντάχθηκαν με βάση αρχαία ψηφιδωτά. Ένα αντίγραφο του πλοίου θα γίνει στο δεύτερο σκέλος του έργου και στη συνέχεια θα καταπλεύσει στην θάλασσα.
Ένα πλοίο που εξυπηρετούσε τόσο το εμπόριο όσο και ως πολεμικό πλοίο στην αρχαία πόλη της Φασήλιδος , θα ανακατασκευαστεί από το μεσογειακό Ινστιτούτο του Πανεπιστημίου Research Akdeniz. Το πλοίο χωρητικότητας 600 θέσεων.....(;) , που ονομάζεται "Phaselos," θα κάνει το πρώτο του ταξίδι του στην Αίγυπτο.
Η αρχαία πόλη της Φασηλίδος, που βρίσκεται
στην Μικρά Ασία είχε ακμή μεταξύ του έβδομου αιώνα π.Χ. και δευτέρου αιώνα μ.Χ. Ήταν ένα από
τα σημαντικά λιμάνια της Λυκίας και της Παμφυλίας, και χρησιμοποιείται για τη μεταφορά διαφόρων προϊόντων στην Αίγυπτο και στις χώρες Μαύρης Θάλασσας . Το είδος του πλοίου λειτουργούσε , επίσης, κατά τη διάρκεια του πολέμου. Οι ειδικοί στο Μεσογειακό Ινστιτούτο Έρευνας έχουν αρχίσει να εργάζονται για να αναδημιουργήσουν το Phaselos, ένα σημαντικό όχημα της θάλασσας της αρχαίας εποχής. Ο διευθυντής του ινστιτούτου, Mουρατ Αρσλάν, δήλωσε ότι θα ξεκινήσει η δεύτερη επιφανειακή έρευνα για το πλοίο και θα γίνει ανασυγκρότηση στις 20 Αυγούστου. Είπε ότι τα σχέδια για το Phaselos είχε συνταχθεί με βάση τα αρχαία ψηφιδωτά στο Ümit Durak και ο οποίος έχει κάνει τα μοντέλα πλοίων από το 1993. Είπε ότι θα κάνει ένα αντίγραφο του Phaselos στο δεύτερο σκέλος του σχεδίου, με την υποστήριξη του καθηγητή Hayat Erkanal από την ομάδα «Έρευνα 360 μοίρες » και τον αρχαιολόγο Οσμάν Erkurt. "Εμείς θα οικοδομήσουμε το πλοίο και θα πάει στην Αίγυπτο και την Αλεξάνδρεια ακριβώς όπως στην αρχαιότητα . Το έργο που πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε πέντε χρόνια », κατέληξε. (Αττάλεια - Anadolu Agency)στην Μικρά Ασία είχε ακμή μεταξύ του έβδομου αιώνα π.Χ. και δευτέρου αιώνα μ.Χ. Ήταν ένα από
ΦΥΣΙΚΑ ΠΟΥ ΘΕΝΑ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΟΤΙ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΟΡΟΣΗΜΟ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΜΕΤΑΞΥ ΑΘΗΝΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΣΩΝ Η ΠΟΛΗ ΦΑΣΗΛΟΣ ....ΤΟ ΦΑΣΌΛΗ ΔΗΛΑΔΉ ....ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΤΙ ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΕΝΝΟΟΥΝ ΑΙΓΥΠΤΟ ΕΝΝΟΥΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ .
Πάντως το προηγούμενο πλοίο που είχαν φτιάξει αυτοί οι σύγχρονοι Τούρκοι μπορείτε να δείτε πως κατέληξε σε ένα ταξίδι του στην Μασσαλία παρακάτω.
Αναφορές από Έλληνες στην αρχαιότητα για την Φασήλιδα
Το μέγιστον λοιπόν τέμενος αυτών, το ονομαστότατον, το μάλλον συχναζόμενον, ήτο τοκαλούμενον Ελλήνιον, το οποίον εκτίσθη από κοινού υπό των Ιώνων της Χίου, της Τέω, τηςΚνίδου, της Φωκαίας και των Κλαζομενών, υπό των Δωριέων της Ρόδου, της Κνίδου, τηςΑλικαρνασσού και της Φασήλιδος, και υπό των Αιτωλών μόνης της Μυτιλήνης.
Herodotus - Ιστορίαι Ηροδότου, Τόμος 1
Κατά την αυτήν δ' εποχήν του θέρους τούτου οι εις Μίλητον ευρισκόμενοι Πελοποννήσιοι,βλέποντες ότι ουδείς έδιδεν εις αυτούς τας τροφάς, τας οποίας ο Τισσαφέρνης κατά την ειςΆσπενδον αναχώρησίν του είχε διατάξει να τους δίδωνται• ότι δεν έφθασαν ακόμη ούτε οΦοινικικός στόλος ούτε ο Τισσαφέρνης• ότι ο συνοδεύσας αυτόν Φίλιππος καθώς και άλλος τιςΣπαρτιάτης ονόματι Ιπποκράτης έγραφαν εκ Φασήλιδος προς τον ναύαρχον Μίνδαρον ότι οστόλος εκείνος δεν θα ήρχετο και ότι οι Πελοποννήσιοι καθ' όλα ενεπαίχθησαν υπό τουΤισσαφέρνους• προ πάντων δε ότι ο Φαρνάβαζος τους προσεκάλει και εδεικνύετο πρόθυμος ναεπαναστατήση κατά των Αθηναίων άμα τη αφίξει των τας επιλοίπους πόλεις της διοικήσεώς του,όπως είχε πράξει και ο Τισσαφέρνης, ελπίζων ότι ήθελεν ωφεληθή πλειότερον παρά αυτός• δι'όλους τούτους τους λόγους ο Μίνδαρος, εις σημείόν τι δοθέν απροσδοκήτως, διά να διαλάθητους εν τη Σάμω Αθηναίους, ανεχώρησε με εβδομήκοντα τρία πλοία και μετά πολλής ευταξίας εκτης Μιλήτου και έπλευσε προς τον Ελλήσποντον.
Θουκυδίδης - Πελοποννησιακός Πόλεμος, Τόμος τέταρτος
Κατά τον επόμενον δε χειμώνα οι Αθηναίοι είκοσι μεν πλοία έστειλαν περί την Πελοπόννησον υπότον στρατηγόν Φορμίωνα, ο οποίος σταθμεύσας εις Ναύπακτον προσείχε μήτε να εκπλέη τις εκΚορίνθου και του Κρισαίου κόλπου μήτε να εισπλέη, έτερα δε έξ κατά της Καριάς και της Λυκίαςυπό τον στρατηγόν Μελήσανδρον, όπως ταύτα συνάζουν χρήματα και μη αφήνουν τουςΠελοποννησίους πειρατάς να ορμώνται εκείθεν και βλάπτουν τα ταξίδια των από Φασήλιδος και Φοινίκης και της εκείθεν ηπείρου φορτηγών πλοίων.
Θουκυδίδης - Πελοποννησιακός Πόλεμος, Τόμος πρώτος
Περί την αυτήν δ' εποχήν ο Αλκιβιάδης με τα δεκατρία πλοία, τα οποία είχε, μετέβη από τηςΚαύνου και της Φασήλιδος εις την Σάμον, αγγέλλων ότι είχεν αποτρέψει τον Φοινικικόν στόλοννα έλθη και να ενωθή με τους Πελοποννησίους, και ότι κατέστησε τον Τισσαφέρνην πλειότερονή πρότερον φίλον των Αθηναίων.
Θουκυδίδης - Πελοποννησιακός Πόλεμος, Τόμος τέταρτος
Η Ειρήνη του Καλλία
Σύμφωνα με ένα από τους όρους της ειρήνης του Καλλία οι ελληνικές πόλεις που βρίσκονταν ανατολικά της Φασήλιδος (πόλη της Λυκίας, στη Μ. Ασία) θα έμεναν κάτω από περσικό έλεγχο και οι Αθηναίοι δεσμεύονταν να μην επέμβουν ξανά πέρα από τη ΄΄γραμμή΄΄ αυτή.
Αθηναϊκή Ηγεμονία
Οι Αθηναίοι είχαν αντιληφθεί ότι έπρεπε να τερματίσουν τις στρατιωτικές επιχειρήσεις που γίνονταν μακριά από τη ζώνη επιρροής τους. Φορέας αυτής της νέας πολιτικής ήταν ο Περικλής. Το 449/8 π.Χ. έστειλε ο Περικλής τον Καλλία στην Περσία να συζητήσει τους όρους μιας συνθήκης ειρήνης με το Μεγάλο Βασιλέα. Μεταξύ άλλων ηΕιρήνη του Καλλία έθετε οριστικό τέρμα στις εχθροπραξίες ανάμεσα στους Αθηναίους και τους Πέρσες. Σύμφωνα με ένα από τους όρους της ειρήνης αυτής οι ελληνικές πόλεις που βρίσκονταν ανατολικά της Φασήλιδος (πόλη της Λυκίας, στη Μ. Ασία) θα έμεναν κάτω από περσικό έλεγχο και οι Αθηναίοι δεσμεύονταν να μην επέμβουν ξανά πέρα από τη ΄΄ γραμμή΄΄ αυτή. Έτσι η Κύπρος παρέμενε πάλι κάτω από την κυριαρχία των Περσών. Η στάση των Περσών στην Κύπρο έγινε περισσότερο εχθρική μετά την Ειρήνη του Καλλίακαι συνεργάζονταν στενότερα με το φοινικικό στοιχείο για να κρατήσουν την Κύπρο υπό τον έλεγχο τους. Παρόλη τη νέα πολιτική κατάσταση στο νησί, οι οικονομικές συναλλαγές Κύπρου - Ελλάδας συνεχίζονταν απρόσκοπτα.