22 ελληνικοί αμφορείς από την αρχαιότητα βρέθηκαν στον βυθό κοντά στην ακτή της Β. Ηπείρου


Ένας αμφορέας που χρονολογείται από τον 7ο έως τον 5ο αιώνα π.Χ. και βρέθηκε κοντά στις ακτές της χερσονήσου στην Αυλώνα  στην Β.Ήπειρο 

Σύμφωνα με ένα σχέδιο κοινής Αλβανικής-Αμερικανικής υποβρύχιας αρχαιολογίας, έχουν βρει αμφορείς ηλικίας τουλάχιστον 2.500 ετών στο Ιόνιο Πέλαγος κοντά τις ακτές, της Β.Ηπείρου οι οποίες θα μπορούσαν να αποδοθούν ένα αρχαίο ναυάγιο, ελληνικού πλόα .

Το ερευνητικό σκάφος Ηρακλής (Hercules) του Ναυτικού Ιδρύματος RPM δήλωσε  ότι είχε βρει 22 αμφορείς , όπως έναν δίωτο αμφορέα   με στενό λαιμό που χρησιμοποιείται για το κρασί ή λάδι , σε 40-60 μέτρα βάθος διάσπαρτα στον πυθμένα της θάλασσας κοντά σε βραχώδεις ακτές κοντά στη χερσόνησο της Αυλώνας βόρεια των Αγ Σαράντα στην Β. Ήπειρο .






Ο αρχαιολόγος Mateusz Polakowski δήλωσε ότι πιστεύει ότι ο αμφορέας  Κορινθιακού τύπου Α χρονολογείται από τον 7ο έως τον 5ο αιώνα π.Χ. "Αν βρεθούν τα ερείπια ενός ναυαγίου, θα είναι  αυτή η ανακάλυψη ως το πιο πρόωρο πλοίο που ποτέ είχε διασχίσει τις Β. Ηπειρωτικές  ακτές, "

Ελληνικοί αμφορείς -Ευρήματα 2007


  • Ο πρόεδρος του RPM, James Goold, θεώρησε την περιοχή ως "μία από τις σημαντικότερες από όλες τις ανακαλύψεις μας ... (και) θα είναι πολύ σημαντική από ιστορική και αρχαιολογική άποψη" αν επιβεβαιωθεί. Θα απαιτηθεί περαιτέρω διερεύνηση του χώρου. 

Ελληνικός αμφορέας από την αρχαιότητα από ευρήματα σε κόλπισκο στους Αγ .Σαράντα 

Ο Αλβανός αρχαιολόγος Νεριτάν Τσέκα δήλωσε ότι παρόμοιοι αμφορείς κορινθιακής και κερκυραϊκής προέλευσης έχουν βρεθεί στο Δυρράχιο (ιστορικά γνωστό ως Επίδαμνος ) και στην Απολλωνία και σε άλλες στην ενδοχώρα, κάτι που δείχνει το εντατικό εμπόριο κατά το δεύτερο μισό του 7ου αιώνα π.Χ. κατά μήκος των Β.Ηπειρωτικών ακτών. 

  • Η Επίδαμνος (το σημερινό Δυρράχιο) ήταν μια πολιτεία η οποία γειτόνευε με τους βάρβαρους Ταυλαντίους που ανήκαν στην Ιλλυρική φυλή. Οι Κερκυραίοι την είχαν χτίσει - αποικία τους - αλλά ιδρυτής της ήταν ο Φάλιος του Ερατοκλείδου, Κορίνθιος το γένος, απόγονος του Ηρακλή. Κατά το αρχαίο έθιμο οι Κερκυραίοι τον είχαν μετακαλέσει από την μητρόπολη για την περίσταση. Μεταξύ των αποίκων ήταν και μερικοί Κορίνθιοι και Δωριείς.


Φοιτητής στην υποβρύχια ανασκαφή 
  • Από το 2004, η RPM έχει χαρτογραφήσει τον θαλάσσιο βυθό της Αλβανίας για τα αρχαία και σύγχρονα ναυάγια, με συνεχή σχέδια να ανοίξει ένα υποβρύχιο μουσείο στη δυτική Β.Ήπειρο .
Ναυάγιο πλόα ελληνιστικής εποχής με αμφορείς από το Βορειο αφρικανικά παράλια της Πτολεμαϊκής Αιγύπτου & της σημερινής Τυνησίας 


"Θα ήταν σίγουρα μια εξαιρετική αφετηρία για ένα εθνικό πρόγραμμα γύρω από το οποίο θα δημιουργηθεί ένα μουσείο και θα δείξει τον κεντρικό ρόλο της Β.Ηπείρου στην αρχαιότητα", (Αλβανίας) δήλωσε ο Αμερικανός J.Goold.

 

Ο Τσέκα δήλωσε ότι οι αλβανικές αρχές σχεδιάζουν ένα νέο τετραπλό έως πενταετές πρόγραμμα με RPM και το μη κερδοσκοπικό Ινστιτούτο Ναυτικής Αρχαιολογίας με έδρα το Τέξας, για να διερευνήσουν τις δυνατότητες ανασκαφής ναυαγίων, μια οικονομικά δαπανηρή και επιστημονικά λεπτή διαδικασία.

Ένα ναυάγιο ελληνικής κλασσικής εποχής βρέθηκε στα ανοικτά των ακτών της Β.Ηπείρου με ένα πρωτεύον φορτίο πλακιδίων οροφής(κεραμιδιών) -Ο αμφορέας του ενιαίου Κορινθιακού Β είχε πυρίμαχο σώμα και μακρύ ίσιο λαιμό. τυπικά χαρακτηριστικά του 4ου ίσως και αρχών 3ου αι. π.Χ.
Αμφορέας Κορινθιακού τύπου Α 

Αμφορέας Κορινθιακού τύπου Β

Η έρευνα στην Β.Ήπειρο  έχει μέχρι στιγμής έχει αποκαλύψει 28 περιοχές ναυαγίων καθώς και αρκετές ανασκαφές με αμφορείς και επιπλέον ευρήματα από το νοτιότερο σημείο των Αγ. Σαράντα και το Βουθρωτόν έως  το Δυρράχιο  και κατόπιν σχεδιάζει  να πάει βόρεια του Δυρραχίου.

Το πλοίο των ερευνών 


  • Η παρουσία των RPM τα τελευταία 12 χρόνια ήταν ένα "τεράστιο βήμα" για την επιστήμη της υποβρύχιας αρχαιολογίας της σημερινής Αλβανίας, σύμφωνα με τον Auron Tare, επικεφαλής της Επιστημονικής και Τεχνικής Επιτροπής για την Παγκόσμια Υποβρύχια Κληρονομιά της UNESCO.


Αυτός ο αμφορέας είναι μια κορινθιακή Β μορφή από τα τέλη του 6ου-αρχές του 5ου αιώνα π.Χ. και παρόμοιος με άλλα θραύσματα αμφορέα που βρέθηκαν στο πλοίο. συνεπώς πρόκειται για την προσωρινή ημερομηνία του ναυαγίου. 

"Εάν επιβεβαιωθεί ότι το ναυάγιο αυτό μπορεί να συσχετιστεί με την ίδρυση δύο μεγάλων πόλεων στα Β.Ηπειρωτικά  παράλια, το Δυρράχιο και την Απολλωνία, πυο ήταν και οι δύο πύλες της Εγνατίας οδού, που ήταν ο  αρχαίος δρόμος προς το ανατολικό εμπόριο", δήλωσε ο Auron Tare.


Ευρήματα αμφορέων από τις υποβρύχιες έρευνες στην περιοχή το 2017

"Ανακαλύψαμε όχι μόνο τα αρχαία ναυάγια, αλλά και έναν ικανό αριθμό ναυαγίων του Α' και του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου που ρίχνουν φως σε ένα άγνωστο κεφάλαιο της ιστορίας μας", δήλωσε ο Tare.


Η Αλβανία προσπαθεί να προστατεύσει και να επωφεληθεί από την πλούσια υποβρύχια κληρονομιά της (των Ελλήνων), με ελάχιστη χρηματοδότηση για τη διαφύλαξη από την κυβέρνηση ενός από τα φτωχότερα έθνη της Ευρώπης.





            ΕΠΙΣΗΣ       

Γεμάτος ναυάγια ο «παρθένος» βυθός μέχρι την Αυλώνα

05.07.2018

Εκπληκτικά διατηρημένοι αμφορείς σε ναυάγιο του 4ου αιώνα μ.Χ.

 Έκκληση στις αρχαιολογικές αρχές της Αλβανίας απηύθυναν επιστήμονες από όλο τον κόσμο, με στόχο τη δημιουργία μουσείου εναλίων αρχαιοτήτων, για την παρουσίαση και προστασία εκατοντάδων ευρημάτων από την αρχαιοελληνική, ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή, που παραμένουν στον βυθό της θάλασσας της Αδριατικής.

Αρχαιολόγοι που πήραν μέρος στο συνέδριο υποβρύχιας αρχαιολογίας προειδοποίησαν ότι σημαντική μερίδα των αρχαιοτήτων που παραμένουν στον βυθό της θάλασσας, κοντά στα θαλάσσια σύνορα της Αλβανίας με την Ελλάδα, μπορούν εύκολα να καταλήξουν στα χέρια αρχαιοκαπήλων και τυμβωρύχων.

Ο Τζέιμς Γκουλντ, πρόεδρος του ινστιτούτου υποθαλάσσιων ερευνών RPM στη Φλόριντα, λέει ότι πολλά αρχαιολογικά ευρήματα, που χρονολογούνται από τον 8ο π.Χ. αιώνα μέχρι και τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, θα αποτελέσουν σπουδαίο μουσειακό θέμα εάν εκτεθούν με τον κατάλληλο τρόπο.

Το ινστιτούτο του Γκουλντ χαρτογράφησε τον πυθμένα του Ιονίου από τα ελληνικά σύνορα μέχρι και τον κόλπο της Αυλώνας, για να εντοπίσει 22 ναυάγια, πολλά από αυτά από τα αρχαία χρόνια, καθώς και εκατοντάδες αμφορείς. Η αρχαία Ιλλυρία, σημερινή Αλβανία, υπήρξε σημαντικό εμπορικό σταυροδρόμι στην Αδριατική και από τα λιμάνια της εξάγονταν προϊόντα, όπως κρασί και λάδι, με προορισμό όλη τη νότια και ανατολική Μεσόγειο.

«Ο χρόνος είναι κατάλληλος για τη δημιουργία μουσείου», λέει ο Αλβανός αρχαιολόγος Νεριτάν Τσέκα, ο οποίος επισημαίνει με πικρία ότι πολλοί αμφορείς έχουν κλαπεί, για να κοσμήσουν εστιατόρια στα αλβανικά παράλια του Ιονίου Πελάγους.

Η αλβανική κυβέρνηση έχει εγκαινιάσει συστηματική προσπάθεια προστασίας των εναλίων αρχαιοτήτων της, που αντιμετωπίζονταν με περιφρόνηση από το σταλινικό καθεστώς του Ενβέρ Χότζα.

Μόνο το αμερικανικό ινστιτούτο RPM και Ιταλοί αρχαιολόγοι έχουν ενδιαφερθεί, πραγματοποιώντας επιστημονική καταγραφή των ευρημάτων στον βυθό της θαλάσσιας περιοχής μεταξύ συνόρων και Αυλώνας. Το αμερικανικό ινστιτούτο προτείνει τώρα στην κυβέρνηση των Τιράνων να εγκρίνει την κατασκευή μεγάλου μουσείου υποθαλάσσιων ευρημάτων, που θα περιλαμβάνει ακόμη και ιταλικό θωρηκτό, βυθισμένο στον πυθμένα του λιμανιού της Αυλώνας.

Η ανάσυρση μεγάλων πλοίων είναι ιδιαίτερα δύσκολη, δαπανηρή και χρονοβόρα, καθώς το ατσάλι και το σίδηρο οξειδώνονται και καταστρέφονται λίγη μόλις ώρα μετά την ανάσυρση στον ατμοσφαιρικό αέρα.

«Ο πυθμένας των αλβανικών ακτών είναι μοναδικά διατηρημένος, χάρη στην αυστηρή απαγόρευση δραστηριοτήτων όπως το ερασιτεχνικό ψάρεμα και η κατάδυση από τις Αρχές του καθεστώτος Χότζα, το οποίο θεωρούσε πιθανή μια απόβαση των Δυτικών, με τη βοήθεια πέμπτης φάλαγγας.ΕΚ ΤΟΥ :www.kathimerini.gr














ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ

ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΚΛΙΚ ΕΠΑΝΩ ΤΗΣ