2.300 ετών αγγείο για κατάρες βρέθηκε στην αρχαία Αγορά της Αθήνας



Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι ένα αγγείο  ηλικίας 2.300 ετών από την Αρχαιότητα  που περιείχε τα οστά  διαμελισμένης όρνιθας  πιθανότατα χρησιμοποιήθηκε ως μέρος μιας κατάρας για να παραλύσει και να σκοτώσει 55 ανθρώπους στην Αθήνα. Η πρόσφατη ανακάλυψη φέρνει στο φως νέα στοιχεία σχετικά με τη χρήση της μαγείας στην Αρχαία Ελλάδα.

Οι «πινακίδες κατάρας» ή τα λεπτά φύλλα μολύβδου χαραγμένα με κατάρα εναντίον ενός συγκεκριμένου ατόμου, είναι γνωστά στην Ελλάδα. Βρίσκονται συνήθως κάτω από το έδαφος αφού θάφτηκαν εκεί πριν από πολλούς αιώνες από το άτομο που ήθελε να καταραστεί κάποιος.
Όμως, σε μια συστροφή σε αυτό το είδος μαγείας, οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν πρόσφατα το αγγείο κεραμικής γεμάτο με κόκαλα όρνιθας, μαζί με ένα νόμισμα, κάτω από το πάτωμα ενός κλασικού εμπορικού κτηρίου της Αγοράς Αθηνών, το οποίο πριν από χιλιετίες ήταν ο χώρος των τεχνιτών όπου πραγματοποίησαν τις συναλλαγές τους εκεί .



Μέσα στο αγγείο της κατάρας, οι αρχαιολόγοι βρήκαν σιδερένιο καρφί, κέρμα και κόκαλα κοτόπουλου

Η Τζέσικα Λαμόντ, καθηγήτρια Κλασικών στο Πανεπιστήμιο του Γέιλ, έγραψε σε άρθρο που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Hesperia της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών «Το δοχείο περιείχε το διαμελισμένο κεφάλι και τα κάτω άκρα ενός νεαρού κοτόπουλου».
Τα συνηθέστερα φύλλα μολύβδου που βλέπουμε με κατάρες  συνεχίζουν συχνά με διατρήσεις που γίνονται με καρφιά. Ομοίως, το άτομο που έριξε την ιδιαίτερη κατάρα του, έριξε επίσης ένα μεγάλο εκ σιδήρου καρφί μέσα  στο αγγείο που περιέχει τα οστά.
Η Λάμοντ σημείωσε...  «Όλες οι εξωτερικές επιφάνειες του (αγγείου) ήταν αρχικά καλυμμένες με κείμενο. Αυτό  είχε κάποτε πάνω από 55 εγγεγραμμένα ονόματα, δεκάδες από τα οποία επιβιώνουν μόνο ως διάσπαρτα, αιωρούμενα γράμματα ή αχνά γραφικά. " .
Στη συνέχεια, η καθηγήτρια πρόσθεσε ότι η ελληνική γραφή επάνω του χρησιμοποιεί λέξεις που μπορεί να σημαίνει «δεσμευόμαστε».
Οι ειδικοί που εμπλέκονται στην ανακάλυψη πιστεύουν ότι τα μέρη του νυχιού και του κοτόπουλου μαζί πιθανότατα έπαιξαν ρόλο στην κατάρα των 55 διαφορετικών ατόμων. Τα νύχια, τα οποία είναι ένα κοινό χαρακτηριστικό που σχετίζεται με αρχαίες κατάρες, «είχαν ανασταλτική δύναμη και συμβολικά είχαν ακινητοποιήσει ή συγκράτησαν τις ικανότητες των θυμάτων της κατάρας», δήλωσε η Lamont στο επιστημονικό της άρθρο.
Οι αρχαιολόγοι διαπίστωσαν ότι το κοτόπουλο που είχε διαμελισθεί δεν ήταν παραπάνω  από επτά μηνών πριν από τη σφαγή του, για να χρησιμοποιηθεί ως μέρος της τελετής όππτε πιστεύουν ότι οι άνθρωποι που χρησιμοποίησαν τη μαγεία μπορεί να ήθελαν να μεταφέρουν «την ανικανότητα και την αδυναμία του νεοσσού να προστατευτεί» σε εκείνους που καταράστηκαν γράφοντας τα ονόματά τους στο εξωτερικό του βάζου, δήλωσε η Lamont.
Εξηγεί περαιτέρω ότι το κεφάλι του κοτόπουλου, το οποίο είχε διαστρωθεί (απλωθεί), και το τρύπημά του, κατά μήκος των κάτω ποδιών του, σήμαινε ότι τα αντίστοιχα μέρη του σώματος στους 55 ατυχούς ανθρώπους θα επηρεαστούν επίσης παρόμοια από την κατάρα .



Βάζο κατάρα με τρύπα από καρφί από σίδηρο.

«Στρίβοντας και τρυπώντας το κεφάλι και τα κάτω πόδια του κοτόπουλου, η κατάρα αυτή  προσπάθησε να αδυνατίσει τη χρήση αυτών των ίδιων τμημάτων του σώματος στα θύματά τους», σημειώνει η Lamont.
Στη συνέχεια δηλώνει «Η τελετουργική συνάθροιση ανήκει στο βασίλειο των αθηναϊκών δεσμευτικών της κατάρας και στοχεύει να '' δεσμεύσει''  ή να εμποδίσει τις φυσικές και γνωστικές ικανότητες των ατόμων που ονομάζονται. σε αγγείο » .
Το αγγείο κεραμικής ανακαλύφθηκε κοντά σε πολλά στοιχεία καμένα με πυρά που περιείχαν ακόμη και καμένα υπολείμματα ζώων - μια άλλη πτυχή της κατάρας, σύμφωνα με την Lamont, που μπορεί να ήταν κάτι που πιστεύεται ότι αύξησε τη δύναμη της κατάρας.

Η συγγραφέας του ακαδημαϊκού εγγράφου δηλώνει σε συνέντευξή του στο Live Science ότι το ύφος της γραφής στο αγγείο υποδηλώνει ότι τουλάχιστον δύο άτομα ήταν υπεύθυνα για τη σύνταξη των ονομάτων στο σκεύος. «Αποτελείται σίγουρα από ανθρώπους / άτομα με καλή γνώση του πώς να ρίχνουν μια ισχυρή κατάρα» ... Συνέχισε να εικάζει ότι το περίτεχνο, χρονοβόρο τελετουργικό μπορεί να ήταν μέρος μιας νομικής διαδικασίας εκείνη την εποχή.


«Ο μεγάλος σχετικά  αριθμός ονομάτων κάνει μια επικείμενη αγωγή ως το πιο πιθανό σενάριο», έγραψε η Lamont στο άρθρο  , προσθέτοντας ότι «οι συνθέτες κατάρες μπορεί να αναφέρουν όλους τους αντιπάλους που μπορούσαν να φανταστούν στις κακοποιήσεις τους, συμπεριλαμβανομένων των μαρτύρων, των οικογενειών και των υποστηρικτών της αντιπολίτευσης».
Το κράτος δικαίου ήταν σημαντικό στην Αρχαία Ελλάδα και οι δίκες δεν ήταν μόνο ένα συνηθισμένο φαινόμενο στην Αθήνα, αλλά και προσέλκυσαν ευρεία προσοχή και διαμάχες.
Επιπλέον, η Lamont θέτει, ότι η  θέση του αγγείου , σε ένα κτίριο που χρησιμοποιείται από τεχνίτες, συμπεριλαμβανομένων των αγγειοπλαστών, αναμφίβολα μπορεί να σημαίνει ότι η κατάρα αφορούσε μια διαμάχη που έχει να κάνει με αυτόν τον χώρο εργασίας.
«Η κατάρα θα μπορούσε να έχει δημιουργηθεί από βιοτέχνες που εργάζονται στο ίδιο το βιομηχανικό κτίριο, ίσως πριν από μια δίκη σχετικά με μια σύγκρουση μεταξύ εργασιακών χώρων», θεωρεί η Lamont στο άρθρο της.


Ωστόσο, εκείνη την εποχή, η Αθήνα και οι γύρω περιοχές βρισκόταν σε πολιτική αναταραχή μετά τον πρόωρο θάνατο του νεαρού Μεγάλου Αλεξάνδρου πριν από περίπου 2.300 χρόνια.
Αφού πέθανε το 323 π.Χ. στη  Βαβυλώνα στο σημερινό του Ιράκ, στη μέση μιας στρατιωτικής εκστρατείας, έμεινε ένα στρατιωτικό και πολιτικό κενό, στο οποίο οι στρατηγοί του και άλλοι αξιωματούχοι της αυτοκρατορίας πολέμησαν για τον έλεγχο της αυτοκρατορίας .
Όπως εξηγεί η Lamont, τα ιστορικά αρχεία δείχνουν με μεγάλη λεπτομέρεια ποιοι ήταν οι παίκτες που πολεμούσαν σε φατρίες για τον έλεγχο της μεγάλης αρχαίας πόλης κατά τη διάρκεια μιας περιόδου που μαστίζονταν από πόλεμο, πολιορκία και μεταβαλλόμενες πολιτικές συμμαχίες.
Το αγγείο  κεραμικής που χρησιμοποιήθηκε ως μέρος της κατάρας ανασκάφηκε το 2006, από τον Marcie Handler, ο οποίος ήταν φοιτητής διδακτορικού στην Κλασική αρχαιολογία  του Πανεπιστημίου του Σινσινάτι εκείνη την εποχή. Ωστόσο, η χρήση του ως μέρος μιας μαγικής κατάρας, αποκαλύφθηκε μόνο μετά από πρόσφατη ανάλυση και αποκρυπτογράφηση από την Lamont.








ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ

ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΚΛΙΚ ΕΠΑΝΩ ΤΗΣ