ΜΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΔΟΜΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΙΝΩΙΚΩΝ ΑΝΑΚΤΟΡΩΝ
Εικόνα 1 αναπαράσταση του παλατιού της Κνωσού εσωτερικά. |
Αντισεισμική πολιτική πριν από τέσσερις χιλιετίες
Μια έρευνα διαπιστώνει ότι οι Μινωίτες κατασκεύαζαν πριν από χιλιάδες χρόνια αντισεισμικά πολυώροφα κτίρια με πολλαπλά και τεράστια ανοίγματα και με ψηλές και μεγάλες αίθουσες, δομικό σύστημα το οποίο παραπέμπει στον 20 αιών α . Βαθυκόκκινες κολόνες (Εικ.1) , όρθιες ανάμεσα σε ερείπια . Σαφείς γεωμετρικές μορφές , πέτρα και οπλισμένο σκυρόδεμα για ένα κτίσμα που έρχεται από τη Μινωική εποχή , δηλαδή πριν από χιλιάδες χρόνια. Και μια εικόνα η οποία ταυτίζεται με έναν από τους γνωστότερους αρχαιολογικούς χώρους στον κόσμο , την Κνωσό.
Οι άνθρωποι της Μινωικής εποχής δεν είχαν στη διάθεσή τους οπλισμένο σκυρόδεμα , και όμως κατασκεύαζαν πολυώροφα κτίρια με πολλαπλά και τεράστια ανοίγματα - θύρες ή παράθυρα - και με αίθουσες μεγάλου ύψους και σημαντικών διαστάσεων . Έκλειναν ή άνοιγαν φεγγίτες και ενοποιούσαν ή απομόνωναν χώρους.
Και το κυριότερο , δημιουργούσαν δομές με αντίσταση στους σεισμούς. Όλα αυτά τα ζηλευτά , ακόμη και από τη σύγχρονη αρχιτεκτονική , συνέβαιναν πριν από μερικές χιλιάδες χρόνια στη μινωική Κρήτη . Όταν οι Μινωίτες έχτιζαν τα ανάκτορά τους, τις επαύλεις και τις οικίες τους με τρόπο ασφαλή και καλαίσθητο . Με μια αρχιτεκτονική η οποία σήμερα χαρακτηρίζεται μοναδική και πρωτότυπη με μυστικό τους, το ξύλο .
Εικόνα 2 Ξύλινα δοκάρια και θύρες του παλατιού |
οποίο συνεργάζονταν η πέτρα και το ξύλο , με κύριο όμως φέρον στοιχείο στην πλειονότητα των περιπτώσεων το δεύτερο , όπως αναφέρει η πολιτικός μηχανικός κυρία Ελευθερία Τσακανίκα , λέκτορας στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Πολυτεχνείου , της
οποίας στοιχεία θα δανειστούμε και παρακάτω .
Τύλισσος, Τομή δόμου με εμφανή την χρήση ξύλου |
Οι Μινωίτες χρησιμοποιούσαν το ξύλο όπου ο ρόλος της μεταφοράς φορτίων ήταν κρίσιμος. Δηλαδή στα κατακόρυφα φέροντα στοιχεία , όπως είναι οι πεσσοί και η τοιχοποιία . Η χρήση ξύλινων πεσσών αντί λαξευτών τρισδιάστατων ξύλινων πλαισίων γύρω από τα ανοίγματα των τεράστιων παραθύρων και κυρίως των πολύθυρων υπαγορεύθηκε από την ανάγκη έκφρασης μιας πολυώροφης διάτρητης αρχιτεκτονικής, εντυπωσιακής και μοντέρνας, με πολλά ανοίγματα όχι μόνο στους ορόφους αλλά κυρίως στο ισόγειο , σε μια έντονα σεισμογενή περιοχή , παρατηρεί η κυρία Τσακανίκα .
Και το συμπέρασμα είναι ότι η μινωική αρχιτεκτονική χαρακτηρίζεται από δομικό σύστημα το οποίο παραπέμπει στον 20 αιώνα .
Οι τεχνικοί και όχι απλοί τεχνίτες της Μινωικής εποχής ήταν αυτοί που επινόησαν ένα ιδιαιτέρως τυποποιημένο δομικό σύστημα , το "πολύθυρο ", το οποίο με διάφορες -παραλλαγές μπορεί να δώσει μεγάλη ποικιλία φορέων , κτιρίων και χώρων με τολμηρές
κατασκευαστικές λύσεις. Στη δεύτερη χιλιετία π.Χ. αυτοί οι τεχνικοί εφάρμοσαν με επιτυχία ένα δομικό σύστημα που - για πολλούς αιώνες στη συνέχεια - οι κατοπινοί συνάδελφοί τους δεν θα μπορούσαν να διανοηθούν πολλαπλά ανοίγματα στο ισόγειο,
Κάτοψη μινωικού κτηρίου .Το πλήθος των ανοιγμάτων μετά των παραστάδων-το πλαϊνό δοκάρι ή ο πλαϊνός τοίχος του ανοίγματος της πόρτας- είναι εμφανή |
Εικ.3 & 4 Αίθουσα του Θρόνου πριν και μετά των εργασιών αναστήλωσης |
Τα παράθυρα αποτελούν τη μεγάλη καινοτομία του Μινωικού πολιτισμού , που εγκαταλείποντας τα σκοτεινά οικοδομήματα της Ανατολής ανοίγουν τον δρόμο για τη σύγχρονη αρχιτεκτονική του δυτικού κόσμου τονίζει χαρακτηριστικά η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου αρχιτέκτων κυρία Κλαίρη Παλυβού , πρωτοπόρος στην έρευνα της προϊστορικής αρχιτεκτονικής και της χρήση ς του ξύλου στο Αιγαίο.
Φαιστός, κάτοψη κτηρίου ανακτόρων |
Μάλια ,χρήση ξύλου σε δόμηση |
και τον εξέχοντα ρόλο του ξύλου στη διαμόρφωση του φέροντα οργανισμού των κτιρίων αυτής της εποχής.
Κνωσσός -Ανάκτορο. |
Έχει πιστοποιηθεί στην Κνωσό , ύστερα από αναλύσεις που έγιναν σε υπολείμματα ξύλων μεγάλων διατομών τα οποία βρέθηκαν στο Μεγάλο Κλιμακοστάσιο , επίσης στα Μάλια όπου βρέθηκαν απανθρακωμένα υπολείμματα κιόνων από κυπαρίσσι, στο νέο ανάκτορο της Φαιστού αλλά και σε άλλες αρχαιολογικές θέσεις.
Αντισεισμική πολιτική πριν από τέσσερις χιλιετίες
Μπορεί να φαίνεται περίεργο , όμως οι σεισμοί είτε ως αποκλειστικό αίτιο είτε σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες υπήρξαν καθοριστικός λόγος για την εξέλιξη της μινωικής αρχιτεκτονική ς . «Αποτέλεσμα μιας συγκυρίας καταστάσεων και παραγόντων
υπήρξε η μινωική αρχιτεκτονική , στην οποία μπορεί να συνετέλεσε και η μακρά ειρηνική περίοδος που φαίνεται ότι βίωσε η Κρήτη » λέει η κυρία Ελευθερία Τσακανίκα. Παράλληλα η υψηλή ναυπηγική τέχνη δάνεισε τις τεχνικές της από τα καράβια στα
κτίρια, έτσι η τεχνογνωσία ήταν έτοιμη .
Μια κοινωνία λοιπόν η οποία βιώνει διαρκώς την εμπειρία των σεισμών οδηγείται, όπως έχει αποδειχθεί άλλωστε και στην περίπτωση του Ακρωτηρίου της Θήρας από τις μελέτες του καθηγητή Αρχαιολογίας κ. Χρίστου Ντούμα , σε ένα είδος αντισεισμικής πολιτικής η οποία κατά κύριο λόγο εκφράζεται στον τρόπο δόμησης των κτιρίων .
«Η αντισεισμικότητα του μινωικού δομικού συστήματος οφείλεται στην πολύ μεγάλη χρήση του ξύλου είτε ως ύλη με εξαιρετική αντοχή στον είτε ως κύριο φέρον στοιχείο δομικών συστημάτων , μέσω των οποίων μειώνονται σημαντικά οι μάζες των τοίχων και οι αδρανειακές δυνάμεις όχι μόνο στους ορόφους αλλά και στο ισόγειο » διευκρινίζει η μελετήτρια της Κνωσού .
Προσθέτει μάλιστα ότι τα ισχυρά ξύλινα συστήματα που χρησιμοποίησαν οι Μινωίτες παρουσιάζουν μεγάλη δυνατότητα παραλαβής των παραμορφώσεων χωρίς να καταρρέουν εύκολα , συγκρατώντας παράλληλα την υπερκείμενη τοιχοποιία και τα πατώματα .
Οι βλάβες από έναν σεισμό περιορίζονταν έτσι , αλλά και η αποκατάστασή τους ήταν ευκολότερη .
Αυτή η υψηλότατη τεχνογνωσία κατασκευής των νέων ανακτόρων και επαύλεων , χαρακτηρίζει τη Νεοανακτορική περίοδο στην Κρήτη , θα πρέπει να προήλθε από παλαιότερη εμπειρία και να εμπλουτίστηκε από τις συχνές σεισμικές δονήσεις.
Τα μινωικά κτίρια παρουσιάζουν υψηλότερο βαθμό αρχικού σχεδιασμού και όχι μιαν άτακτη και τυχαία λαβυρινθώδη διάταξη των χώρων , όπως εκφράστηκε στο παρελθόν από αρκετούς μελετητές.
Η πλασματική εικόνα της Κνωσού
Η πραγματική εικόνα των ανακτόρων της Κνωσού είναι προφανώς χαμένη στον χρόνο . Και το βέβαιο είναι ότι ούτε η εικόνα στην οποία κατέληξε ο ανασκαφέας και αναστηλωτής του μεγαλύτερου μινωικού κέντρου , Αρθουρ Εβανς, ανταποκρίνεται στην αληθινή . Το μείζον λάθος που προσάπτεται σε αυτόν τον μεγάλο επιστήμονα είναι η αυξημένη χρήση μπετόν , εκεί όπου οι Μινωίτες είχαν χρησιμοποιήσει το ξύλο . Με συνέπειες τόσο για την επιστημονική μελέτη όσο και αισθητικές φυσικά .
Ο Α.Έβανς στην ανακατασκευή του «Μεγάλου Κλιμακοστασίου» |
Χωρίς να αποφευχθεί και ένα μεγάλο λάθος, το οποίο επισήμανε κατά τη μελέτη της η κυρία Τσακανίκα . Ότι οι πεσσοί του ανακτόρου ήταν και αυτοί ξύλινο ι και όχι λίθινοι όπως τους υποδήλωσε ο Έβανς.
Πολλά όμως έχουν αλλάξει και από αυτήν την αναστήλωση των αρχών του 20ού αιώνα , μάλιστα άγνωστο από ποιους και πότε. Αν πολλοί είναι εκείνοι σήμερα που καταλογίζουν ευθύνες στον Εβανς για τη δημιουργία μιας πλασματικής εικόνας με τρόπους και μέσα τα οποία απορρίπτονται από τη σύγχρονη επιστήμη και από τις αρχές που έχουν τεθεί ως προς τις αναστηλώσεις μνημείων , δεν μπορεί να μην αναγνωριστούν και τα ελαφρυντικά του . Τις περιορισμένες δυνατότητες που παρέχονταν στην εποχή του , ακόμη και την εντελώς διαφορετική άποψη προσέγγισης των μνημείων . Άλλωστε η αναγνώριση διεθνώς του Μινωικού πολιτισμού οφείλει πολλά στην Κνωσό του Εβανς.-ΛΑΔΑ ΘΕΩΝΗ-ΝΙΚΟΛΕΤΑ Επίβλεψη του Δρ. ΚΑΚΑΡΑ ΙΩΑΝΝΗ
2016
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΑΡΑΠΟΜΠΩΝ
• Michailidou, A. 1981. Knossos. Εκδοτική Αθηνώ ν, Αθήνα 1981
• Νεώτερον Εγκυκλοπαιδικόν λεξικόν «Ηλίου »,Αθήνα 1975,
• τόμος A, σελ. 5 και τόμος ΙΒ σελ .121
• Θέρμου , Μ . 2007. Το Βήμα , Αθήνα 2007
• Λάζος, Χ. 1996. «Η ναυτική τεχνολογία στην αρχαία Ελλάδα », Αθήνα 1996
ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΙΚΤΥΟ 2010
ΕΠΙΚΟΥΡΙΑ -ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ :ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΟΝΑ