Η Ακαδημία του Πλάτωνα από ψηφιδωτό της Πομπηίας |
Ο Πλάτωνας έζησε απ’ το 427 έως το 347 π.Χ. Ήταν γιος του Αρίστωνα και της Περικτιόνης. Η οικογένειά του είχε μεγάλη επιρροή. Ο Πλάτωνας ξεκίνησε τη φιλοσοφική του καριέρα ως μαθητής του Σωκράτη. Όταν ο δάσκαλός του πέθανε, ο Πλάτωνας ταξίδεψε στην Αίγυπτο και την Ιταλία, σπούδασε μαζί με τους μαθητές του Πυθαγόρα και ξόδεψε αρκετά χρόνια ως σύμβουλος στην εξουσιάζουσα οικογένεια των Συρακουσών.
Γκραβούρα- O Πλάτων και οι μαθητές του στο Σούνιο στον ναό του Ποσειδώνος |
Τελικά, επέστρεψε στην Αθήνα και δημιούργησε τη δική του σχολή φιλοσοφίας στην ακαδημία .
Στους μαθητές εκεί, ο Πλάτωνας προσπάθησε να τους υιοθετήσει το Σωκρατικό τρόπο σκέψης και να οδηγήσει τη πρόοδό τους διαμέσου της μαθηματικής γνώσης στην επίτευξη της κατανόησης της φιλοσοφικής αλήθειας 1. Η “αλήθεια” είναι μια έννοια που απασχόλησε αρκετά τον Πλάτωνα, στην οποία οικοδομεί ολόκληρο το σύστημα και πιο συγκεκριμένα, επί του ιδεώδους της αλήθειας μέσω της ορθολογικής επιστήμης 2.
Στις αρχικές διδακτικές προσπάθειές του, ο Πλάτωνας προσπάθησε να διαβιβάσει το πνεύμα της Σωκρατικής διδασκαλίας παρουσιάζοντας ακριβείς αναφορές απ’ τις συζητήσεις του με το δάσκαλό του. Βασική πηγή για τις οποίες είναι οι “διάλογοι”.
Γκραβούρα -Η Ακαδημία του Πλάτωνος και στο βάθος πεδίου η Ακρόπολη των Αθηνών. |
Οι μεσαίοι διάλογοι του Πλάτωνα, αναπτύσσουν, διατυπώνουν, και υποστηρίζουν τα δικά του συμπεράσματα σε ό,τι αφορούν κεντρικά φιλοσοφικά θέματα. Ξεκινώντας με τον Μένωνα, για παράδειγμα, ο Πλάτωνας όχι μόνο αναφέρει τη γνώμη του Σωκράτη, πως κανείς δε κάνει λάθος εν γνώση του, αλλά επίσης εισάγει το δόγμα της πνευματικής ηρεμίας σε μια απόπειρα να ανακαλύψει αν η αρετή μπορεί να διδαχθεί ή όχι.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ