Επιτεύγματα Ελλήνων



Μια συνοπτική παρουσίαση σε μερικά από τα επιτεύγματα των Ελλήνων από την αρχαιότητα 





Η πρώτη αναφορά περί περιστροφής της γης γύρω από τον άξονά της...


Η πρώτη αναφορά περί ηλιοκεντρικής περιστροφής πλανητών

Ηρακλείδης ο Ποντικός

Ο αστρονόμος Ηρακλείδης ο Ποντικός (390-322; π.Χ.) ήταν ο πρώτος που διατύπωσε τη θεωρία της ημερήσιας περιστροφής της Γης γύρω από τον άξονά της. Πρώτος επίσης υποστήριξε ότι υπάρχει κάποια μορφή ηλιοκεντρισμού στο σύμπαν, δηλαδή ότι μερικά τουλάχιστον ουράνια σώματα (ο Ερμής και η Αφροδίτη) περιστρέφονται γύρω από τον Ήλιο και μόνο δευτερευόντως γύρω από τη Γη.

Ο Ηρακλείδης καταγόταν από την Ηράκλεια του Πόντου. Έζησε μεγάλο μέρος της ζωής του στην Αθήνα σπουδάζοντας στην Ακαδημία του Πλάτωνα της οποίας έγινε στη συνέχεια εξέχον μέλος. Οι θεωρίες του ήταν εξαιρετικά πρωτοποριακές και συχνά χλευάζονταν και χαρακτηρίζονταν ως παραδοξολόγος.

Διέθετε πλούσια και πολύπλευρη μόρφωση και φέρεται να έγραψε πολλά έργα καλύπτοντας όλο το φάσμα της γνώσης: Γραμματεία, Hθική, Iστορία, Μουσική, Ρητορική, Γεωμετρία, Φυσικά και Διαλεκτική. Διασώθηκαν 47 βιβλία του από το Διογένη το Λαέρτιο. Ο Ηρακλείδης έζησε το τελευταία χρόνια της ζωής του στην πατρίδα του όπου και ίδρυσε φιλοσοφική σχολή



Η πρώτη ατμομηχανή 


Ο πρωτοπόρος του αυτοματισμού

Ήρων ο Αλεξανδρεύς

Η «Αιόλου Πύλη» είναι η πρώτη ατμομηχανή στον κόσμο. Εμπνευστής και κατασκευαστής της ήταν ο Ήρων ο Αλεξανδρεύς.

Η «Αιόλου Πύλη» ή «Αιολόσφαιρα» ή «Ατμοστήλη» ήταν μία μικρή κοίλη σφαίρα με δύο αντιδιαμετρικές εφαπτομενικά εξόδους, γεμάτο νερό πάνω από μια εστία φωτιάς. Όταν το νερό μέσα στο δοχείο άρχιζε να βράζει, ο ατμός διέφευγε μέσα από τους σωλήνες. Η ταχύτητα εξόδου του ατμού συνδυασμένη με την κατάλληλη στήριξη της σφαίρας την έκαναν να περιστρέφεται με ταχύτητα ανάλογη του βρασμού του νερού. Η ταχύτητα περιστροφής έφθανε μέχρι τις 3500 στροφές ανά λεπτό. Το εντυπωσιακό είναι ότι η λειτουργία αυτή (κίνηση δι' εκτονώσεως αερίου) είναι ίδια με την θεωρία της πρόωσης των σύγχρονων πυραύλων και αεριωθουμένων.

Η εφεύρεση του Ήρωνος «εξαφανίστηκε» και η χρήση του ατμού ως μέσου κίνησης «επανεμφανίστηκε» στα τέλη του 17ου αιώνα οδηγώντας στη βιομηχανική επανάσταση, που άλλαξε το σύγχρονο κόσμο...Ο Ήρων έζησε τον 1ο αι. και υπήρξε μαθητής του Κτησίβιου και του Φίλωνα. Το έργο του είναι τεράστιο: 16 πραγματείες που από αυτές οι 10 έχουν διασωθεί ολόκληρες , 3 υπάρχουν σε αποσπάσματα ενώ 3 δεν διασώθηκαν.

Στο έργο του «Περί Αυτοματοποιητικής», ο Ήρων πρωτοπορεί περιγράφοντας αυτόματα μηχανικά συστήματα ικανά να πραγματοποιούν προγραμματισμένες κινήσεις. Παρουσιάζει στο έργο του τη μορφή και την τέχνη της κατασκευής των αρχαίων αυτόματων Θεάτρων, και τα χωρίζει σε δύο είδη: το κινητό (υπάγον) και το σταθερό (στατόν) αυτόματο.

Στον Ήρωνα αποδίδονται δεκάδες σημαντικές εφευρέσεις όπως το βαρούλκο, το πιεστήριο λαδιού, η απόσταξη, το οδόμετρο, η χειροβαλίστρα και πολλοί αυτοματισμοί όπως η λειτουργία συντριβανιών και άλλα.



Η πρώτη επιτυχημένη επιτυχημένη πρόβλεψη ηλιακής έκλειψης


Η ανακάλυψη του στατικού ηλεκτρισμού, Ένας από τους επτά σοφούς της αρχαιότητας

Θαλής ο Μιλήσιος

Η πρώτη επιτυχημένη πρόβλεψη ηλιακής έκλειψης έγινε από το Θαλή τον Μιλήσιο στις 28 Μαΐου 585 π.χ.

Για να προβλέψει κάποιος ένα τέτοιο γεγονός είναι φανερό ότι έπρεπε να γνωρίζει με πολλές λεπτομέρειες τη δομή του ηλιακού συστήματος και τις κινήσεις των ουρανίων σωμάτων, πράγμα που αποδεικνύει περίτρανα ότι αυτές οι γνώσεις ήταν κατακτημένες στην Ελλάδα του 6ου π.χ. αιώνα.

Ο Θαλής ο Μιλήσιος, ένας από τους επτά σοφούς της Αρχαιότητας, ήταν μηχανικός φιλόσοφος, φυσικός επιστήμονας και μαθηματικός.

Ασχολήθηκε με τη Φιλοσοφία, τη Γεωμετρία, τη Μετεωρολογία, την Κοσμολογία και την ορθολογική ερμηνεία των φυσικών φαινομένων.Περιέγραψε το φαινόμενο του στατικού ηλεκτρισμού, δηλαδή την ιδιότητα του ήλεκτρου να αποκτά ελκτικές δυνάμεις όταν τρίβεται.

Ο Πλάτων αναφέρει για τον Θαλή ότι ήταν «χασομέρης». Αν και είχε σημαντικές αστρονομικές και μετεωρολογικές γνώσεις για να προεκτιμήσει τη συγκομιδή του ελαιόκαρπου, ώστε να μπορεί να πλουτίσει κάνοντας έγκαιρα συμφωνίες για τιμές και ποσότητες, προτιμούσε να ασχολείται με τη Φιλοσοφία και τα Μαθηματικά, παρά να ασχολείται με το εμπόριο ..



Ο αρχαιότερος αστρονομικός υπολογιστής

Ίσως αποτελεί το αποκορύφωμα των επιτευγμάτων μετρικής των αρχαίων Ελλήνων.

Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων, είναι ο πολυπλοκότερος μηχανισμός των αρχαίων χρόνων που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα.

Η λειτουργία του στηρίζεται στην αρμονική σύζευξη 29 τουλάχιστον γραναζιών τα οποία έμπαιναν σε κίνηση ταυτοχρόνως και προσδιόριζαν τις κινήσεις του Ήλιου και της Σελήνης ως προς τους αστερισμούς.Κατασκευάστηκε περίπου το 80 π.Χ. πιθανότατα στη Ρόδο.

Ανακαλύφθηκε το 1901 σε ένα αρχαίο ναυάγιο του 80 π.Χ., στα ανοιχτά των Αντικυθήρων και θεωρείται ως μια από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις.

Οι αντιγνωμίες για τη χρήση του κράτησαν μέχρι το 1955 οπότε και ανέλαβε να τον μελετήσει ο ειδικός σε ωρολογιακού τύπου μηχανισμούς της αρχαιότητας Βρετανός Ντέρεκ ντε Σόλα Πράις. Ύστερα από μελέτη είκοσι ετών, το 1975 ο Άγγλος επιστήμονας κατέληξε ότι επρόκειτο για μια συσκευή που υπολόγιζε με ακρίβεια τις κινήσεις της Γης και της Σελήνης σε διάφορες μεταξύ τους φάσεις. Ο Ντέρεκ ντε Σόλα Πράις τον χαρακτήρισε σαν τον πιο πολύπλοκο μηχανισμό που είχε κατασκευαστεί στον κόσμο, μέχρι το 1200 μ.Χ.



Ο μεγαλύτερος μαθηματικός και εφευρέτης



Αρχιμήδης ο Συρακούσιος

Ο Αρχιμήδης ο Συρακούσιος (287-212 π.X.) υπήρξε μέγας μαθηματικός και εφευρέτης, ένας από τους επιφανέστερους σοφούς στη μηχανική.

Το κεντρικό νόημα στις εργασίες του ήταν ο προσδιορισμός των εμβαδών και των όγκων διάφορων σχημάτων.

Ήταν ο πρώτος που όρισε την έννοια του κέντρου βάρους του σώματος και έδωσε τη μαθηματική συναγωγή των νόμων των μοχλών («Δος μοι πα στω και ταν γαν κινάσω» =δώσε μου μέρος να σταθώ και θα κουνήσω τη γη).

Εφηύρε το τρίσπαστο (ανυψωτική τριπλή τροχαλία), τον ατέρμονα κοχλία (μηχανή άντλησης νερού από ποταμούς και φρέατα) και το καντάρι.

Κατά τη διάρκεια του Β’ Καρχηδονιακού πολέμου οργάνωσε την άμυνα της πόλης από μηχανικής πλευράς: το αρχιτρόνιτο (το πρώτο μηχάνημα στον κόσμο το οποίο λειτουργούσε με ατμό και έριχνε σφαιρικά βλήματα σε απόσταση 1.5 χιλιομέτρου), οι καταπέλτες, οι αρπάγες (μηχανισμοί που ανύψωναν και αναποδογύριζαν τα εχθρικά πλοία) καθώς και τα περίφημα κάτοπτρα με τα οποία λέγεται ότι κατέκαυσε το Ρωμαϊκό στόλο στη ναυμαχία των Συρακουσών.

Ο Αρχιμήδης έθεσε επίσης τα θεμέλια της υδροστατικής. Ερμήνευσε την αρχή της άνωσης, σύμφωνα με την οποία κάθε σώμα βυθιζόμενο στο νερό χάνει τόσο βάρος όσο είναι και το βάρος του εκτοπιζόμενου από αυτού υγρού («Εύρηκα!»).

Γενικά επινόησε και κατασκεύασε μηχανές κάθε είδους, πολλές από τις οποίες «ανακαλύφθηκαν» εκ νέου πολλούς αιώνες μετά και χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα.

Ο μεγάλος εφευρέτης σκοτώθηκε σε ηλικία 75 ετών στην αγαπημένη του πόλη από ένα Ρωμαίο στρατιώτη την ώρα που τον απασχολούσε ένα πρόβλημα ολοκληρωτικού λογισμού. Πριν δεχθεί τη θανάσιμη μαχαιριά φέρεται να είπε ενοχλημένος: «Μη μου τους κύκλους τάραττε!»

ΑΡΧΙΜΗΔΟΥΣ ΣΥΡΑΚΟΥΣΙΟΥ, τα ΜΕΧΡΙ ΝΥΝ ΣΩΖΟΜΕΝΑ ΑΠΑΝΤΑ-1544


Ο πατέρας της πολεοδομίας

Ιππόδαμος ο Μιλήσιος

Ο Ιππόδαμος ο Μιλήσιος (5ος αι. π.Χ.) θεωρείται ο πατέρας της Πολεοδομίας. Παρά το ότι πολύ πριν από αυτόν εμφανίζονται οργανωμένα πολεοδομικά συστήματα, ο Ιππόδαμος πρώτος παρουσίασε μια συστηματική και ολοκληρωμένη πρόταση για "την πόλεων διαίρεσιν" (ή αλλιώς «Ιπποδάμειος διαίρεσις).Κατόπιν ανάθεσης έργου από τον Περικλή, συνέταξε την «Πολεοδομική Μελέτη Πειραιώς», όπου σχεδίασε και εφάρμοσε την πολεοδομική διαίρεση του Πειραιά.

Σύμφωνα με αυτήν γίνεται τριμερής χωρισμός της γης ανάλογα με τη χρήση (ιεροί χώροι, δημόσιοι, ιδιωτικοί), τα κτίρια κίζονται με συγκεκριμένες προδιαγραφές και προσανατολισμό σε οικοδομικά τετράγωνα με οικόπεδα ίσου εμβαδού. Οι δρόμοι είναι όλοι παράλληλοι μεταξύ τους και κάθετα τεμνόμενοι, ευρύχωροι, με κλίση για τα όμβρια ύδατα κλπ. Τα δημόσια κτίρια και οι ναοί βρίσκονταν σε περίοπτες και καλά προστατευμένες θέσεις, ώστε να εξασφαλίζεται το κύρος αλλά και η καλή οχύρωσή τους.


Αρχαία πόλη Δήλου

Βασίζεται στη χάραξη παράλληλων δρόμων, που τέμνονται κάθετα, (κάναβος), έτσι ώστε να δημιουργούνται ορθογώνια οικοδομικά τετράγωνα και πλατείες. Κάναβος έχει χρησιμοποιηθεί και στη χάραξη παράκτιων πόλεων της Ιωνίας μεταξύ 7ου και 5ου αιώνα π.Χ.Τα οικοδομικά τετράγωνα χαράσσονταν έτσι ώστε οι δρόμοι να είναι ευθύγραμμοι και ευρείς και οι πλατείες μεγάλες, ενώ τα δημόσια κτίρια ήταν εξαρχής καθορισμένα σε  θέσεις που εξασφάλιζαν λειτουργικότητα και την άμυνά τους.Οι πόλεις προσανατολίζονται έτσι ώστε τα κτίρια να εκμεταλλεύονται το άμεσο ηλιακό κέρδος, δηλαδή να έχουν ήλιο το χειμώνα και δροσιά το καλοκαίρι (αυτό που σήμερα ονομάζουμε βιοκλιματικό).Επιπλέον, λαμβάνεται μέριμνα ώστε να υδροδοτούνται με το απαραίτητο νερό και οι δρόμοι να έχουν τις κατάλληλες κλίσεις για την απομάκρυνση των ομβρίων.


Φημισμένη και λειτουργική υπήρξε η «Ιπποδάμειος Αγορά» του Πειραιά.Ο Ιππόδαμος εκπόνησε επίσης τη "Ρυμοτομική Μελέτη των Θουρίων", πόλη της Κάτω Ιταλίας που δεν έχουν ακόμα ανακαλυφθεί τα ερείπιά της καθώς και την Πολεοδομική Μελέτη της Ρόδου.



Το αριστούργημα της αρχαίας ναυπηγικής


Τριήρης

Ο Βακχιάδης Αμεινοκλής από την Κόρινθο, γνώστης όλης της τεχνογνωσίας που είχε αναπτυχθεί στην Κόρινθο στους κρίσιμους τομείς της μεταλλουργίας, αρχιτεκτονικής, οπλουργίας και ναυπηγικής, δημιούργησε ένα πλοίο που χωρίς να είναι αισθητά μακρύτερο απ΄ τα προγενέστερα, είχε μεγάλη ταχύτητα, ευελιξία, χάρη και δύναμη. Ανέπτυσσε ταχύτητα μέχρι 12 μίλια την ώρα κάτι μοναδικό για την εποχή.

Η τριήρης ήταν ένα πολεμικό πλοίο που κινούνταν από 170 κωπηλάτες, τοποθετημένους σε τρεις επάλληλες σειρές. Η τρίτη σειρά κωπηλατών ήταν το ευφυές εφεύρημα του Αμεινοκλή που κι επαύξησε τον συνολικό αριθμό κωπηλατών του σκάφους κι έδωσε πρόσθετη δύναμη μοχλού στα κουπιά που αυτή η σειρά χειρίζονταν, επειδή κωπηλατούσαν από πάγκο που δεν ήταν στην ίδια κάθετη γραμμή με τους άλλους δυο, παρά με αισθητή απόκλιση προς την εξωτερική πλευρά του πλοίου.

Η τριήρης είχε 2 ιστία, το κύριο-μεγάλο στο κέντρο και το μικρό κοντά στην πλώρη.

Στην ίσαλο γραμμή, στην πλώρη, έχει ένα ορειχάλκινο έμβολο που χρησίμευε για τον εμβολισμό.

Η τριήρης χαρακτηρίστηκε δίκαια ως "το αριστούργημα της αρχαίας ελληνικής ναυπηγικής" και απετέλεσε οριακό σημείο ναυπηγικής εξέλιξης των αρχαίων πολεμικών πλοίων , κυριαρχώντας για 1000 περίπου χρόνια στη Μεσόγειο.

Το πρώτο πλοίο φέρεται να κατασκευάστηκε το 704 π.Χ. για λογαριασμό του τύραννου της Σάμου Πολυκράτη. Αξιοποιήθηκε ουσιαστικά από τους Αθηναίους οι οποίοι κατάλαβαν την αξία του και χτίζοντας ένα μεγάλο στόλο κατόρθωσαν να κυριαρχήσουν σε ολόκληρη τη Μεσόγειο.



Η πρώτη αναφορά ότι η Γη κινείται – Θεωρία ηλιοκεντρικού μοντέλου


Ο πρώτος ακριβής υπολογισμός χρόνου περιστροφής της Γης, Ο πρώτος υπολογισμός περιμέτρου της Σελήνης

Αρίσταρχος ο Σάμιος

Ο αστρονόμος και μαθηματικός Αρίσταρχος ο Σάμιος γεννήθηκε στη Σάμο το 310 π.Χ. Φοίτησε στην Περιπατητική Σχολή του Αριστοτέλη στην Αθήνα και στη συνέχεια έζησε και εργάστηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.

Θεωρείται ο πατέρας και θεμελιωτής της Αστρονομίας, με βάση τη λογική σκέψη και όχι τις θρησκευτικές δοξασίες.

Είναι ο πρώτος ο οποίος εισηγήθηκε το ηλιοκεντρικό μοντέλο του Ηλιακού Συστήματος θέτοντας τον Ήλιο - και όχι τη Γη - στο κέντρο του γνωστού Σύμπαντος και συμπεραίνοντας ότι η Γη κινείται.

Ο Αρίσταρχος υπολόγισε ότι η Γη περιστρέφεται γύρο από τον άξονά της κάθε 24 ώρες και ολοκληρώνει μια περιστροφή γύρω από τον ήλιο σε ένα έτος.

Οι θεωρίες του δεν είχαν γίνει αρχικά αποδεκτές έως ότου ανασύρθηκαν και επαναδιατυπώθηκαν από τον Κοπέρνικο σχεδόν 2000 χρόνια αργότερα.

Παρατηρώντας την κίνηση της Σελήνης διαμέσου της σκιάς της Γης κατά τη διάρκεια μιας έκλειψης Σελήνης εκτίμησε ότι η διάμετρός της ήταν 3 φορές μικρότερη από εκείνη της Γης. Αποδεχόμενος τον υπολογισμό περιφέρειας της Γης από τον Ερατοσθένη (42.000 χλμ.), συμπέρανε ότι η Σελήνη έχει περιφέρεια ίση με 14.000 χλμ. Σήμερα είναι γνωστό ότι η Σελήνη έχει περιφέρεια περίπου ίση με 10.916 χλμ.

Ο Αρίσταρχος έγραψε πολλές εργασίες, η μόνη όμως που διασώζεται είναι η «Περί μεγεθών και αποστημάτων Ηλίου και Σελήνης». Εκτενείς αναφορές στο έργο του υπάρχουν σε κείμενα των Αρχιμήδη, Στοβαίου και Πλούταρχου. Πέθανε το 250 π.Χ.




Η πρώτη αναφορά στην αφθαρσία της ύλης, Η πρώτη διατύπωση της εξελικτικής θεωρίας των ειδών , Η πρώτη χαρτογράφηση του γνωστού κόσμου.

Αναξίμανδρος

Ο Αναξίμανδρος έζησε στη Μίλητο από το 610 π.Χ. έως το 546 π.Χ. Υπήρξε μαθητής και συνεχιστής του έργου του Θαλή του Μιλήσιου.

Διατύπωσε πρώτος στην ιστορία της φιλοσοφίας την έννοια «απείρου», δηλαδή της χωρίς αρχή και τέλος αιώνιας μεταβαλλόμενης ύλης. Από το άπειρο διαχωρίζεται το «ψυχρόν» και το «θερμόν», που αποτέλεσμά τους είναι η δημιουργία των 4 στοιχείων της φύσης.

Υπήρξε ο πρώτος που θεμελίωσε το νόμο της εξέλιξης των ειδών εγκαταλείποντας τις μέχρι τότε μυθολογικές διατυπώσεις για την αρχή, τη γένεση και την φθορά των όντων. Υποστήριξε ότι οι πρώτοι ζώντες οργανισμοί προήλθαν από το νερό και εξελίχθηκαν εξαιτίας της επίδρασης της ηλιακής θερμότητας που αποξήραινε διάφορες περιοχές αναγκάζοντας τους οργανισμούς να προσαρμόζονται ολοένα στις νέες συνθήκες.

Εξήγησε σειρά μετεωρολογικών φαινομένων με βάση την αλληλεπίδραση των 4 στοιχείων της φύσης.

Ο Αναξίμανδρος ήταν επίσης ο πρώτος που απεικόνισε τον τότε γνωστό κόσμο σε επίπεδη ζωγραφισμένη επιφάνεια (χάρτη) σχεδιάζοντας το περίγραμμα της στεριάς και της θάλασσας.

Σύμφωνα με το Διογένη Λαέρτιο ήταν ο πρώτος που επινόησε το γνώμονα και τον έστησε πάνω σε ηλιακά ρολόγια για να σημαδεύει τα ηλιοστάσια και τις ισημερίες



Η πρώτη αυτοπροωθούμενη ιπτάμενη μηχανή


Αρχύτας ο Ταραντινός

Ο Αρχύτας ο Ταραντινός κατασκεύασε γύρω στο 420 π.Χ. ένα τεχνητό ομοίωμα περιστεριού, το οποίο με ένα μηχανισμό κι ένα βαρίδι που κρεμόταν από τροχαλία κουνούσε τα φτερά του για να ανυψωθεί. Όταν πια βρισκόταν στον αέρα, χρησιμοποιούσε για την προώθησή του μια κύστη γουρουνιού που ξεφούσκωνε αργά εκτοξεύοντας με πίεση τον αέρα από μία μικρή οπή. Η κατασκευή έφτανε σε ύψος σχεδόν 200 μέτρων.

Ο Αρχύτας ο Ταραντινός (440-360 π.Χ.) ήταν αστρονόμος, μαθηματικός και πολιτικός από τον Τάραντα. Θεωρείται ο τελευταίος αλλά και ο σημαντικότερος των Πυθαγορείων. Υπήρξε πολιτικός και στρατιωτικός ηγέτης του Τάραντα.

Έλυσε το πρόβλημα διπλασιασμού του κύβου. Μελέτησε την αρμονία των ήχων και διαπίστωσε ότι οι οξύτεροι ήχοι οφείλονται σε ταχύτερες κινήσεις των χορδών.

Ο Ήρων ο Αλεξανδρεύς(βλέπε) αναφέρει ότι ο Αρχύτας είχε βρει κάποιο τρόπο υπολογισμού της τετραγωνικής ρίζας.

8/11/17



Η πρώτη χαρτογράφηση της Δυτικής Ευρώπης, Ο πρώτος που έφτασε στον Αρκτικό κύκλο.



Πυθέας ο Μασσαλιώτης

Ο Πυθέας ο Μασσαλιώτης έζησε στην ελληνική αποικία της Μασσαλίας τον 4ο αι. π.Χ. Ήταν ποντοπόρος εξερευνητής και γεωγράφος.

Στα τέλη του 4ου αι. του ανατέθηκε από τις αρχές της πόλης να ταξιδέψει προκειμένου να βρει και να αγοράσει μέταλλα, όπως κασσίτερο και ήλεκτρο, που ήταν δυσεύρετα. Κατέπλευσε από τη Μασσαλία με μια πεντηκόντορο (πλοίο με 2 σειρές των 25 κουπιών) και έμπειρο πλήρωμα.

Ο Πυθέας βγήκε από το Γιβραλτάρ στον Ατλαντικό και ταξίδεψε προς τα βόρεια.

Περιέπλευσε την Αγγλία και ανεβαίνοντας έφτασε σε άγνωστο τόπο, τον οποίο ονόμασε «Θούλη» (πρόκειται για τη Νορβηγία ή την Ισλανδία). Φτάνοντας στο ύψος του Αρκτικού κύκλου περιέγραψε την "πεπηγυία θάλασσα" και τον ήλιο που δεν έδυε ποτέ.

Στη συνέχεια περιέπλευσε τη Δανία, έφτασε στις όχθες του ποταμού Έλβα στην Γερμανία και του ποταμού Βιστούλα στη Πολωνία.

Ο Πυθέας χαρτογράφησε όλες αυτές τις περιοχές και υπολόγισε το μήκος των ακτών της Μεγάλης Βρετανίας.

Περιέγραψε το ταξίδι του στα βιβλία του «Περί Ωκεανού» και «Γης περίοδος», από τα οποία σώζονται μόνο αποσπάσματα, σε αναφορές άλλων συγγραφέων. Εξαιρετικής σπουδαιότητας είναι οι αναφορές του για τις παλίρροιες.

Από τους σύγχρονούς του περιγελάστηκε και αντιμετωπίστηκε με αμφιβολία και καχυποψία. Πέρασαν αιώνες ώσπου να αναγνωριστεί ο άθλος του και να συμπεριληφθεί ανάμεσα στους κορυφαίους ποντοπόρους εξερευνητές.


1/12/16



Ο θεμελιωτής της Γεωμετρίας


Ευκλείδης

Ο Ευκλείδης (325- 265 π.Χ.) ήταν Έλληνας μαθηματικός που εργάστηκε στην Αλεξάνδρεια.

Το κυριότερο σύγγραμμά του με τον τίτλο «Στοιχεία» υποδιαιρείται σε 13 βιβλία χαρακτηρίζεται ως το σπουδαιότερο έργο των αρχαιοελληνικών Μαθηματικών και αποτελεί ακόμα τη βάση της σχολικής διδασκαλίας του μαθήματος αυτού.

Τα «Στοιχεία» ήταν η συγκέντρωση των γεωμετρικών ευρημάτων των προηγούμενων μαθηματικών, στην οποία πρόσθεσε δική του νέα ύλη στηριζόμενος στα αξιώματα και αποδεικνύοντας το ένα θεώρημα μετά το άλλο.

Η Ευκλείδειος Γεωμετρία αποτέλεσε το θεμέλιο για την ανάπτυξη της Δυτικής επιστήμης και σ' αυτή τη Γεωμετρία στηρίζονται οι προϋποθέσεις της κλασικής Φυσικής από την Αναγέννηση και μετά.

Το 19ο αιώνα διαπιστώθηκε ότι η Ευκλείδεια Γεωμετρία στηρίζεται στην αντίληψη του επίπεδου χώρου, την περιοχή που αντιλαμβάνεται με τις αισθήσεις του ένας άνθρωπος. Στις πολύ μεγάλες τιμές των φυσικών μεγεθών, όμως, παύει να ισχύει η επίπεδη αντίληψη επειδή στην πραγματικότητα ο χώρος είναι κυρτός.



Ο πατέρας της αστρονομίας



Ίππαρχος ο Νικαεύς

Ο Ίππαρχος ο Νικαεύς (ή ο Ρόδιος) γεννήθηκε στη Νίκαια της Βιθυνίας γύρω στο 190 π.Χ.

Θεωρείται ο μεγαλύτερος αστρονόμος και μια από τις μεγαλύτερες επιστημονικές μορφές της αρχαιότητας:

Συνέταξε τον πρώτο χάρτη αστέρων (με περισσότερους από χίλιους) και διατύπωσε τη θεωρία ότι κανένα αστέρι δεν παραμένει αιώνια στον ουρανό.

Χώρισε τα άστρα σε κατηγορίες (6) ανάλογα με τη φωτεινότητά τους.

Υπολόγισε τη διάμετρο της Σελήνης και τη κυμαινόμενη απόστασή της από τη Γη.

Υπολόγισε με ακρίβεια τη διάρκεια του ηλιακού έτους, σε 365,242 ημέρες.

Ανακάλυψε την «προήγηση» των ισημεριών.

Ανέπτυξε μαθηματικά μοντέλα για την κίνηση του Ηλίου και της Σελήνης.

Eπινόησε τον Aστρολάβο, όργανο με τη βοήθεια του οποίου μέτρησε τις συντεταγμένες των αστέρων και το Μετεωροσκόπιο. Τελειοποίησε την Τετραπήχυ Διόπτρα καθώς και παλαιότερα όργανα παρατήρησης και καταγραφής.

Υπήρξε ο πρώτος που συνέταξε τριγωνομετρικό πίνακα, πράγμα που του επέτρεπε να επιλύει οποιοδήποτε τυχαίο τρίγωνο. Αποκαλείται ο «πατέρας της τριγωνομετρίας».

Εισήγαγε την υποδιαίρεση του κύκλου σε 360°

Είναι ο πρώτος που κατασκεύασε Υδρόγειο σφαίρα.

Το μόνο σωζόμενο έργο του είναι το «Περί των Αράτου και Ευδόξου φαινομένων», ενώ τα υπόλοιπα χάθηκαν στον καταστροφικό εμπρησμό της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, όπου διετέλεσε διευθυντής.Ευτυχώς όμως εκτενή αποσπάσματα και αναφορές στο έργο του διασώζονται από άλλους συγγραφείς. Ο Ίππαρχος πέθανε γύρω στο 120 π.Χ.



Ο πρώτος υπολογισμός της περιμέτρου της Γης

Ερατοσθένης

Ο μαθηματικός Ερατοσθένης θεωρείται ο πρώτος που υπολόγισε το μέγεθος της Γης και κατασκεύασε ένα σύστημα συντεταγμένων με παράλληλους και μεσημβρινούς.

Γεννήθηκε στην Κυρήνη περίπου το 276 πΧ αλλά έζησε, εργάστηκε και πέθανε στην Αλεξάνδρεια (γύρω στο 194 πΧ.).Διετέλεσε διευθυντής της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας. Είχε πλούσιο συγγραφικό έργο, από το οποίο σώζεται μικρό μέρος.

Στα «Γεωγραφικά» του περιλαμβάνεται η πραγματεία «Περί διαστάσεων της Γης» όπου περιγράφει τον τρόπο υπολογισμού της περιμέτρου της Γης:

Από ένα πάπυρο πληροφορήθηκε ότι κατά το θερινό ηλιοστάσιο σε ένα πηγάδι στον άνω Νείλο στην Συήνη (σημερινό Ασουάν) ο ήλιος το μεσημέρι έπεφτε κάθετα φτάνοντας μέχρι τον πυθμένα του. Την ίδια μέρα και ώρα, ο ίδιος βρίσκονταν στην Αλεξάνδρεια και μέτρησε την σκιά ενός οβελίσκου η οποία σχημάτιζε με τον οβελίσκο γωνία των 7.2°. Γνωρίζοντας λοιπόν ότι η απόσταση Αλεξανδρείας-Ασουάν αντιστοιχούσε σε 7.2° - και ότι η Γη είναι στρογγυλή- υπολόγισε ότι η περίμετρος της γης (360°) θα ήταν 50 φορές μεγαλύτερη. Μέτρησε την απόσταση ανάμεσα στις δυο πόλεις χρησιμοποιώντας ένα είδος οδόμετρου με γρανάζια και έδωσε τον τελικό του υπολογισμό: 40.068 χιλιόμετρα.

Ο υπολογισμός του Ερατοσθένη έχει την εντυπωσιακή απόκλιση του 0,02% από τον πραγματικό αριθμό που είναι 40.075 χιλιόμετρα..

Ο Ερατοσθένης πέθανε περίπου 80 χρόνων από εκούσιο υποσιτισμό, επειδή λόγω γεροντικής τύφλωσης ήταν πλέον ανίκανος να μελετήσει.

ΠΗΓΗ ://www.tovivlio.gr/







ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ

ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΚΛΙΚ ΕΠΑΝΩ ΤΗΣ