Στην Μεγάλη Ελλάδα γιόρτασαν και εφέτος αρχαίες Ελληνικές εορτές...




La Trinakria (Sicilia) Greca ha celebrato quest'anno l'equinozio di primavera, l'antica festa dei loro antenati....Ἀνάκεια, feste in onore dei Dióscuri Castore e Polluce.
Η Ελληνική Τρινακρία (Σικελία) [  La Trinakria (Sicilia) Greca ] γιόρτασε φέτος την εαρινή ισημερία, την αρχαία εορτή των προγόνων τους, γιορτή προς τιμήν των Διόσκουρων ,Κάστορα και Πολυδεύκη .

Ανάκεια ονομαζόταν μια αρχαία γιορτή των Αθηναίων προς τιμήν των Διόσκουρων, Κάστορα και Πολυδεύκη. Σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, όπως στην Άμφισσα, στη Σπάρτη, στο Άργος κ.ά, εορτάζονταν προς τιμήν τους τα Διοσκούρια. Επίσης, ως Άνακες, που σημαίνει σωτήρες, τιμούσαν τους Κουρήτες, τους Καβείρους και άλλες θεότητες.
Η γιορτή στην Αθήνα γινόταν στις 18 του μήνα Ελαφηβολιώνος στο «Ανάκειο Ιερό» των Διοσκούρων, το οποίο βρισκόταν στην βόρεια πλευρά της Ακροπόλεως και περιελάμβανε προσφορές από ελιές, τυρί και πράσα, ενώ μετά ακολουθούσε συμπόσιο.


Με τη γιορτή αυτή οι Αθηναίοι ευχαριστούσαν και τιμούσαν κάθε φορά τους Διόσκουρους, καθώς δεν κατέστρεψαν τίποτα από την πόλη, όταν εισέβαλαν στην Αττική για να πάρουν πίσω την Ωραία Ελένη, την οποία είχε απαγάγει ο Θησέας μαζί με τον Πειρίθου και είχαν αναθέσει την προστασία και επιμέλειά της στην Αίθρα, μητέρα του Θησέα, στις Αφίδνες.


ΑΝΘΕΣΦΟΡΙΑ ή ΑΝΘΕΦΟΡΙΑ
Τα Ανθεσφόρια ήταν αρχαία εορτή των Σικελιωτών προς τιμή της Περσεφόνης που εορταζόταν την Άνοιξη που η γη είναι γεμάτη άνθη όπου τότε καθώς πίστευαν επέστρεφε η Θεά από τον Άδη.

Διονυσιακαί εορταί και μυστήρια





Κατά τον Στράβωνα στο Ιππώνιον της Βρεττίας, επειδή πίστευαν ότι εκεί έγινε η αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα τη στιγμή που έκοβε άνθη, οι γυναίκες συνήθιζαν να συλλέγουν άνθη και να πλέκουν με αυτά στεφάνια τα οποία και φορούσαν, θεωρώντας ότι θα ήταν αισχρό να τα αγοράσουν.
Αλλά και σε άλλα μέρη στην αρχαία Ελλάδα έκαναν παρόμοιες γιορτές προς τιμή της Δήμητρα (μυθολογία)Δήμητρας και της Περσεφόνης. 

Η Θέα Δήμητρα και οι Ιστορικές Περιπλανήσεις της




Στη Μεγαλόπολη, στο ιερό των Μεγάλων Θεών υπήρχαν αγάλματα «ανθεσφόρων κορών», όπου η κάθε μία έφερε στο κεφάλι της «τάλαρον ανθών ανάπλεων» (= καλάθι γεμάτο άνθη) όπου και εικάζεται ότι η παράσταση αυτή είχε σχέση με την εορτή των Ανθεσφορίων. Στο Άργος επίσης υπήρχε ναός της «Ανθείας Ήρας» όπου και μνημονεύονται «ανθεσφόροι παρθένες» χάρις των οποίων έπαιζαν στον αυλό ιδιαίτερη μουσική (μέλος) καλούμενο «ιεράκιο».
Παρόμοια γιορτή υπήρχε και στη Κνωσό στη Κρήτη όπου η θεά Αφροδίτη έφερε το προσωνύμιο «Άνθεια».
Η εορτή αυτή έχει επιβιώσει μέχρι σήμερα ιδιαίτερα τη Πρωτομαγιά με πλούσιες εκδηλώσεις σε πολλούς δήμους της Ελλάδας.


ΑΝΘΕΣΤΗΡΙΑ
Τα Ανθεστήρια ήταν μεγάλη αρχαία ελληνική ετήσια εορτή προς τιμήν του Θεού Διονύσου, η οποία τελούνταν στην Αττική και σε πολλές ιωνικές πόλεις. Τα Ανθεστήρια φέρονται επίσης με τη γενικότερη ονομασία «Διονύσια».
Ο εορτασμός τους στην Αρχαία Αθήνα τελούνταν την 11η ως και την 13η του μηνός Ανθεστηριώνος (τέλη Φεβρουαρίου- αρχές Μαρτίου).
Η πρώτη μέρα των Ανθεστηρίων ονομαζόταν πιθοίγια. Ονομάστηκε έτσι από το γεγονός ότι την ημέρα αυτή ανοίγονταν και δοκιμάζονταν για πρώτη φορά οι πίθοι με τον οίνο της χρονιάς.

 Στα σπίτια μαγειρεύονταν σπόροι διαφόρων ειδών, που προσφέρθηκαν στον Διόνυσο και τον  Χθόνιο Ερμή σε δεκατέσσερις βωμούς, πόσα ήταν τα κομμάτια στα οποία ο Διόνυσος τεμαχίσθηκε από τους Τιτάνες. Οι ναοί ήταν κλειστοί για όλη τη διάρκεια των Ανθεστηρίων.

Η δεύτερη μέρα λεγόταν χοές, από το ομώνυμο οινοδοχείο και η τρίτη μέρα των Ανθεστηρίων ονομάζονταν χύτροι, επειδή την ημέρα προσφέρονταν αγγεία με άνθη, μαγειρεμένα λαχανικά και πανσπερμία σιτηρών.


 Επίσης, την τρίτη και τελευταία ημέρα εορτάζονταν τα Υδροφόρια προς τιμήν όσων χάθηκαν στον Κατακλυσμό του Δευκαλίωνα.
Στην Αρχαία Αθήνα όποτε γινόταν η εορτή, οι Αθηναίοι δοκίμαζαν το νέο κρασί μέσα σε ατμόσφαιρα γενικής χαράς.

Πηγή και από το Stato Magna Grecia - Due Sicilie




Αναφορές από : 
  •  Ἀνάκεια· ἑορτὴ Διοσκούρων. τριττύαν δὲ τὴν θυσίαν ταύτην εἶναι συμβαίνει Διοσκούροις καὶ Ἑλένῃ, δι' ἣν εἰς τὴν Ἀττικὴν ἐμβαλόντες ἐκεῖνοι οὐκ ἠδίκησαν οὐδένα τῶν ἐγχωρίων. Παυσανίας, Αττικών Ονομάτων Συναγωγή
  •  τὸ δὲ ἱερὸν τῶν Διοσκούρων ἐστὶν ἀρχαῖον, αὐτοί τε ἑστῶτες καὶ οἱ παῖδες καθήμενοί σφισιν ἐφ᾽ ἵππων. ἐνταῦθα Πολύγνωτος μὲν ἔχοντα ἐς αὐτοὺς ἔγραψε γάμον τῶν θυγατέρων τῶν Λευκίππου, Μίκων δὲ τοὺς μετὰ Ἰάσονος ἐς Κόλχους πλεύσαντας· καί οἱ τῆς γραφῆς ἡ σπουδὴ μάλιστα ἐς Ἄκαστον καὶ τοὺς ἵππους ἔχει τοὺς Ἀκάστου. Παυσανίας, Αττικά
  • Smith's Dictionary 1875
  •  Ludwig Deubner, Attische Feste, Berlin, 1932, réimpression Hildesheim, New York, 1969.
  • ichard Hamilton, Choes and Anthesteria. Athenian Iconography and Ritual, University of Michigan Press, 1992.

ΤΥΠΙΚΑ ΤΕΛΕΤΩΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ


ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ

ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΚΛΙΚ ΕΠΑΝΩ ΤΗΣ